Her er de bedste eksamensråd fra videnskaben
Den kommende tid er eksamenstid for mange unge mennesker. Få råd til at træne din hukommelse, kosten og til at komme af med eksamensangst.
eksamen sommer stress angst karakterer det grønne bord nervøsitet helbred forskning hvad kan man gøre gode råd kost søvn

Du kan også lytte til en masse gode råd fra to forskere i vores podcast i bunden af artiklen. (Foto: Shutterstock)

Søvnproblemer, stress-symptomer eller selvtillidskvaler. Hvordan skal det hele gå?  

Om det er hukommelsen, der halter, nervøsiteten, der driller, eller om du bare er i tvivl om, hvorvidt din morgenmad, en Mars-bar eller et mokka-skud kan påvirke din præstation til eksamen, så læs med her.

Vi har samlet de bedste videnskabelige råd til eksamen.

LÆS OGSÅ: Her er de bedste råd før eksamen

Gode råd til at styrke hukommelsen før eksamen

For rigtig mange mennesker handler eksamen i høj grad om at have hukommelsen i orden – pensum skal terpes, formler eller obskure latinske betegnelser skal repeteres.

Heldigvis er der mange måder at udvide og optimere hukommelsen på.

For eksempel viser forskningen, at vi husker bedre, når vi tager noter.

Så hvis du allerede har et veludviklet notetagnings-apparat i gang, så hold det endelig ved lige.

Du har måske også hørt, at en løbetur hjælper med at få brikkerne til at falde på plads? 

Det underbygger forskningen, der peger på, at man får mest ud af løbeturen, hukommelsesmæssigt, hvis man intervaltræner og desuden løber, fire timer efter at man har studeret.

Mere overraskende er det, at det ifølge forskerne faktisk virker bedre at teste sig selv i pensum gentagne gange end at bruge den gode gamle metode med at terpe ved at læse en tekst igen og igen.

Savner du en konkret husketeknik? Mikkel Andersen fra Newgame har besøg af YouTuberen Mathias Obdrup, der mestrer en speciel husketeknik. (Video: Newgame/Videnskab.dk)

Mad-myter: Hvad virker bedst før eksamen?

Madpakken er dit hemmelige våben til de lange skriftlige eksamener. Den er pakket med sukker, nødder, iskolde Red Bulls og andre former for doping til hjernen.

Men hvad virker, og hvad virker ikke?

LÆS OGSÅ: Her er forskerens råd til den sunde skolemadpakke

For eksempel hjælper et hurtigt skud sukker dig ikke synderligt til eksamen, da det kun giver et midlertidigt boost til blodsukkeret.

Det er derimod bedst at have stabilt blodsukker fra morgenstunden, hvilket skabes ved at spise godt og sove godt.

I forlængelse af dette kan du læse, hvordan bedre kostvaner, især i forbindelse med morgenmaden, kan forbedre vores koncentrations- og indlæringsevner.

Og hvis du har tænkt over, om det egentlig er en glohed kaffe, en energidrink eller bare en cola, der skal give dig det sidste boost til eksamen, så har vi talt med en forsker, der kan fortælle om forskellene.

Kom af med nervøsiteten – boost selvtilliden

Mad og hukommelse kan være ligegyldigt, hvis klappen falder ned, og man bliver ramt af eksamensangst.

Hvis du frygter for angsten, kan du også læse, hvordan man med en simpel øvelse, kan komme af med den.

Angsten bør du i høj grad forsøge at bytte ud med en tro på egne evner.

Forskningen viser nemlig også, at selvtillid og evnen til at tage kontrol over eksamen er vigtige faktorer for en bedre karakter.

Repeter eksamensråd her

Med risiko for at det bliver lidt for meta, kan du også repetere en masse eksamensråd ved at tage vores quiz om eksamen.

Eller du kan læne dig tilbage og lytte til vores podcast med råd til eksamen her:

Føler du stadig, at du har brug for lidt flere gode råd til at tackle eksamen? Bare rolig, Videnskab.dk's arkiver bugner af gode artikler, der klæder dig på til kamp! 
Pøj pøj!

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Ugens videnskabsbillede