Hanaber leger med biler - hunaber nusser dukker
Amerikanske psykologer har vist, at han- og hunaber leger forskelligt, præcis som os mennesker

Umiddelbart skulle man tro at det ville være hip som hap for aber, om de fik en bil eller en dukke at lege med. For den slags spas er jo udviklet af mennesker til menneske-børn. Men et nyt psykologisk eksperiment viser, at aberne er alt andet end ligeglade, og at den enkelte abes valg afhænger af kønnet.

I eksperimentet placerede forskerne en bunke legetøj i form af blandt andet biler, bolde, dukker og små legetøjsgryder foran 44 hanner og 44 hunner af samme afrikanske abeart. Herefter målte de hvor lang tid, hver abe brugte på at lege med et stykke legetøj, og tendensen var klar: hannerne testede biler og pigerne puslede dukker. Og hannerne spillede bold, mens hunnerne undersøgte potter og pander. Mønstret var kort sagt nøjagtigt det samme, som vi finder hos os selv.

Psykologen Gerianne Alexander fra Texas A&M University, USA, som har ledet eksperimentet, mener at forskellen i vores og abernes adfærd allerede blev grundlagt dengang menneske og abe var samme art for mere end 25 millioner år siden.

Evolutionen har ifølge forskerne givet hannerne evner, der gør dem gode til at kaste ting og flytte objekter - evner, som de har brug for, når de skal jage. Hunnerne derimod udviklede evner til at tage sig af afkommet og lave mad.

I årtier har forskerne diskuteret hvorvidt den kønsspecifikke adfærd var genetisk bestemt eller om det snarere var et udtryk for at piger og drenge blev opdraget forskelligt. Dette eksperiment bekræfter forestillingen om, at adfærden blev indkodet i vores DNA.

Videoklip fra eksperimentet