Gymnasieelever blander sig med verdens førende forskere
Gymnasieelever spiller en vigtig rolle under den store ESOF-videnskabskonference i København. De skal involvere sig i de nyeste videnskabelige opdagelser og holde gang i videnskabsdebatten.

Gymnasieeleverne i Science Academy skal prøve mange forskellige ting af i forbindelse med videnskabskonference ESOF i København. De er på forhånd blevet klædt godt på til at være blandt andet journalister og videnskabs-kunstnere. (Fotocollage: Science Academy/Mette Friis-Mikkelsen)

Gymnasieeleverne i Science Academy skal prøve mange forskellige ting af i forbindelse med videnskabskonference ESOF i København. De er på forhånd blevet klædt godt på til at være blandt andet journalister og videnskabs-kunstnere. (Fotocollage: Science Academy/Mette Friis-Mikkelsen)

Hvis du i juni besøger den internationale videnskabskonference ESOF i København, vil du med stor sandsynlighed løbe ind i nogle meget engagerede gymnasieelever.

Det er de 175 medlemmer af ESOF2014 Future Academy. De skal færdes på Carlsberg Grunden, hvor de debatterer videnskabelige emner, rapporterer fra løjerne og laver kunst, der inddrager videnskab. Målet er at vise resten af verden, at vi i Danmark tager ungdommen og fremtidens forskere alvorligt.

»Tanken er, at vi skal vise den danske ungdom frem på ESOF. Vi vil gerne vise, at vi har en ungdom, der engagerer sig i demokrati og aktuel science. Og at man fra officielt hold tager dem alvorligt. De har en plads blandt de høje herrer og jakkesæt, der træffer alle de videnskabspolitiske beslutninger,« siger Estrid Brandorff, der er konsulent hos Danish Science Factory og projektleder for ESOF2014 Future Academy.

Unge skal møde verdens førende forskere

Nogle af verdens førende forskere i naturvidenskab og teknologi deltager i ESOF. På konferencen fortæller de hinanden og gæsterne om deres nyeste opdagelser. Det giver gymnasieeleverne en unik mulighed for at komme tæt på dér, hvor videnskaben rykker i øjeblikket.

»Vi håber, at deltagerne i Future Academy får en fornemmelse af, hvilken forskning der foregår i verden og det europæiske samfund. Ingen gymnasier, vi har snakket med, har prøvet at sende elever ud i noget lignende før,« siger Estrid Brandorff.

Hun fortæller, at de 175 2.g.-elever i Future Academy har valgt sig ind på en af tre linjer:

  1. Science kommunikatører
     
  2. Science debattører
     
  3. Science performere

Hver linje går til videnskaben fra en særlig indgangsvinkel:

1: Science kommunikatørerne laver journalistik

Fakta

De 175 elever fra 2. g. kommer fra det meste af landet. Nogle har naturvidenskabelige fag på højt niveau. Andre har musik, engelsk eller historie. Forhåndsinteressen for naturvidenskab er altså ikke nødvendig.

Til gengæld er de tværvidenskabelige aspekter af Future Academy vigtige. Mange af elevernes deltagelse gør det nemlig ud for deres AT-forløb.

Eleverne kommer fra:

• Aalborghus Gymnasium
• Rosborg Gymnasium i Vejle
• Svendborg Gymnasium
• Skt. Annæ Gymnasium i København
• Christianshavns Gymnasium

Videnskab.dk og Vallekilde Højskole har stået for at uddanne Science kommunikatørerne i at lave videnskabsjournalistik.

»De har kigget på de temaer, der bliver behandlet på ESOF, og valgt nogle ud, som de vil fokusere på. Under konferencen skal de interviewe forskere, der beskæftiger sig med temaerne og skrive artikler, der kommer ud på Videnskab.dk. Desuden skal de rapportere på de sociale medier under konferencen,« fortæller Estrid Brandorff.

2: Debattørerne diskuterer hjernen

Forskellige steder på konferencen kan det være, du render ind i science debattørerne. Med hjælp fra ScienceTalenter og Experimentarium har de først og fremmest sat sig ind i emnet 'A Revolution of the Mind', som de er parat til at diskutere med gæsterne.

For eksempel kan man afprøve sin holdning til, at forskere i disse år finder måder, hvorpå vi kan optimere hjernens formåen. Skal vi bruge den viden, så vi kan tænke hurtigere og mere skarpt? Eller vil det bare føre dårlige ting med sig?

»De har på forhånd debatteret med videnskabsfolk fra hele verden via Skype. Og de har fået oplæg i, hvordan man argumenterer og debatterer. Så de er klædt godt på til opgaven,« siger Estrid Brandorff.

3: Science performerne laver teater

Odsherred Teaterskole og Gade Kommunikation står for at klæde science performerne på. De skal bruge kunsten og teaterets former og metoder til at pege på problematikker, der involverer videnskab.

»Og så tager de også udgangspunkt i deres egne historier om, hvad der undrer dem. Det handler om at formulere en anekdote fra deres eget liv. For eksempel: 'Min mor var syg af kræft, og så var hun igennem et behandlingsforløb. Det undrede mig, at man kunne behandle hende ved hjælp af stråler'.«

Fakta

The Euroscience Open Forum (ESOF) er Europas største videnskabsfestival, som bliver afholdt hvert andet år i en europæisk hovedstad.

I sommeren 2014 er København værtsby, så fra 21. til 26. juni kommer topforskere, forskerespirerer og videnskabsinteresserede fra mindst 40 forskellige lande til Danmark for at debattere, formidle og udveksle viden.

Programmet i de fire dage festivalen varer er spækket med arrangementer, som bliver afholdt i Carlsberg Byen i København.

Sideløbende kommer videnskaben og forskerne ud til folket med festivalen Science in the City, som er arrangementer, udstillinger og alternativ forskerformidling, der foregår både i Carlsberg byen og på forskellige steder i København.

ESOF og Science in the City er arrangeret af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.

Læs mere på www.esof2014.org

»Historierne skal de lave til performative indslag og installationer, som festivalens gæster kan opleve,« fortæller Estrid Brandorff.

Håbet er, at anekdoterne og installationerne vil minde de højt estimerede videnskabsfolk om, hvorfor de i første omgang begyndte at interessere sig for forskning.

»Det er som regel en helt basal undren, der er indgangen til, at man vælger at bruge sit liv på at studere for eksempel sommerfugle,« siger Estrid Brandorff.

Nyt, at videnskabsfestivalen tager unge alvorligt

ESOF foregår hvert andet år i en ny europæisk storby. Men det er første år, der er et 'Future Academy'.

»Andre steder har det været en konference kun for videnskabsfolk og journalister. Det har været mere lukket, og der har ikke været skoler involveret i det videnskabelige program. Vi vil gerne vise, at det kan være mere antihierarkisk. Vi betoner det demokratiske – alle skal være med,« siger Estrid Brandorff.

At der ikke er et direkte formål med Future Academy, adskiller projektet fra andre naturvidenskabelige tilbud til unge. Arrangørerne ser gerne, at de unge går den naturvidenskabelige vej senere i livet – men det er ikke selve formålet med akademiet.

»Vi har ikke et formål om, at de partout skal gå en bestemt retning i livet. Og vi følger dem ikke videre i systemet. Men vi håber, de opdager, hvordan forskning og demokratiske debatter kan bruges til at udvikle samfundet, og at de kan se, det er relevant for dem,« siger Estrid Brandorff.

Hun håber, at Future Academy bliver så stor en succes, at næste års ESOF-arrangører vil lave et Future Academy 2.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.