Grønlands arkæologiske skatte kan reddes fra at rådne op
Uopgravede arkæologiske skatte i Grønland kan gå op i råd på grund af klimaforandringerne, slår nyt studie fast. Men der er endnu tid at løbe på, hvis vi skal sikre den begravede viden, vurderer forsker.
Kangeq køkkenmødding

Køkkenmøddingen ved Kangeq er en af de arkæologiske lokaliteter, der er blevet undersøgt. Kangeq ligger ved en lille fjord lidt vest for Nuuk. (Foto: Jørgen Hollesen, Nationalmuseet)

Klimaforandringerne i Arktis betyder ikke kun mindre havis og forhøjede vandstande.

Det betyder også, at flere tusinde års kulturarv kan rådne op inden for de næste 100 år, hvis temperaturerne ændrer sig yderligere.

Danske forskere fra Nationalmuseet og Københavns Universitet har før påvist, at de stigende temperaturer blandt andet får permafrosten til at smelte og dermed sætter gang i nogle processer i de arkæologiske rester, så de nedbrydes og forsvinder.

Sådan truer klimaforandringerne de arkæologiske lokaliteter i Arktis
  • Optøning af den beskyttende permafrost, der fungerer som en fryser for de arkæologiske skatte.

• Optøningen gør, at det arkæologiske materiale rådner op, især hvis jorden efterfølgende tørrer ud. Når jorden udtørrer, øges mængden af ilt, og det sætter nedbrydningsprocesser i gang.

• Smeltevand fra snedriver kan skylle de beskyttende jordlag væk fra køkkenmøddingerne.

• Pilekrat og andre planter vokser frem ovenpå køkkenmøddingerne, fordi jorden er næringsrig.

• De stigende vandstande skyller køkkenmøddingerne ud i havet.

Denne viden havde man fra blandet andet bopladsen Qajaa ved Jakobshavn i Nordvestgrønland.

Forskerne vidste dog ikke, om fundene ville gælde andre arkæologiske lokaliteter i Grønland.

Men prøver fra tre andre kendte bopladser og køkkenmøddinger ned langs Grønlands vestkyst viser nu, at omkring 60 procent af alle kystnære arkæologiske lokaliteter formentlig står med de samme problemer.

»Jeg synes, det er et stærkt og vigtigt studie. Mest, fordi det bekræfter på detaljeret og grundig vis noget, som vi har set og snakket om i en del år. Der er mange, der er bekymrede over tabet af store dele af vores kombinerede kulturelle og geologiske arv i det Arktiske, hvor klimaforandringer har store betydninger for bevaringen,« siger Felix Riede, der lektor i arkæologi ved Aarhus Universitets Afdeling for Arkæologi og Arctic Research Center, og ikke har deltaget i studiet.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

Læs også: 100 år gamle billeder viser tidlig forskning i Grønland

Problemerne er de samme i alle klimazoner

Forskerne har ud over Qajaa besøgt tre arkæologiske lokaliteter i Kengeq, Sandnes og Igaliku, der alle tre er placeret ned langs vestkysten i forskellige klimazoner.

Her har de taget prøver af det organiske materiale og lavet klimamålinger over flere år. Disse data har de brugt til at undersøge, hvordan eksempelvis hårnåle af træ og knogler nedbrydes af stigende temperaturer, mindre frost, mere fugt eller tørke.