Fund af ældgamle forstenede fodaftryk kan måske lære os mere om fortidens liv i Afrika
Fodaftryk i Tanzania

Et af de 408 fodaftryk, der blev fundet i Engare Sero, Tanzania. (Foto: William Harcourt-Smith)

Kilde:
15 maj 2020

I Tanzania har arkæologer fundet over 400 forstenede fodaftryk. Det er den største samling af fodaftryk fra mennesker, der nogensinde er fundet i Afrika.

Aftrykkene kan dermed måske datere helt tilbage til den sene pleistocæne epoke, der strækker sig fra 2,6 millioner år før nu til slutningen af sidste istid for cirka 11.500 år siden, antages det i et nyt studie.

Fundet giver et nyt indblik i fortidens liv i Afrika og kan fortælle om social adfærd og måske endda om forskellige adfærdsmønstre kønnene i mellem. Det skriver Gizmodo.

Forskergruppen, ledt af adjunkt i arkæologi Kevin Hatala fra Chatam University Pittsburgh, USA, var ikke i stand til præcist at kortlægge fodaftrykkenes alder, og de kan således være sat for alt mellem 5.760 og 19.100 år siden.

Men i studiet skønnes det altså, at fodaftrykkene er sat for over 10.000 år siden.

Kort over de fodaftryk, man har fundet i Tanzania

Kort over de fodaftryk, man fandt i Tanzania. De fodaftryk, der tilhører samme rute, er markeret med samme farve. (Illustration: K. G. Hatala et al., 2020/Scientific Reports)

Ved at analysere fodaftrykkene har forskerne kunnet kortlægge individuelle spor og ruter. Blandt de 408 fodaftryk fandt forskerne et scenarie, hvori 17 personer har bevæget sig sammen, ifølge GIzmodo.

Ifølge studiet har man endda kunnet udlede, med hvilken hastighed menneskerne har bevæget sig. Og ved at sammenligne fodaftrykkenes størrelser med nutidige menneksers har forskerne kunnet skønne individernes køn og alder, skriver Gizmodo.

LÆS OGSÅ: Ældgamle indgraveringer i sten bringer os et skridt tættere på stenaldermennesket

I studiet vurderes det, at gruppen på 17 individer, der har bevæget sig sammen, bestod af 14 voksne kvinder, 2 voksne mænd og 1 ung mand, skriver Gizmodo.

At så mange kvinder har bevæget sig sammen i en gruppe, kan ifølge studiet fortælle noget om kønsbaserede aktiviteter og opdelte arbejdsopgaver.

»En sådan gruppesammensætning er relativt sjælden. Men den er blandt andet blevet observeret i fælles fødeindsamlinger, hvor flere voksne kvinder søger efter føde sammen, muligvis ledsaget af en eller to voksne mænd«, forklarer arkæolog Kevin Hatala til Gizmodo.