Fugle bruger cigaretskod til at bekæmpe parasitter
Kilde:
28 juni 2017

Som så mange andre bydyr, har de husfinker, der lever i Mexico City, fundet en måde at udnytte noget af det affald, vi mennesker smider væk.

De små fugle tager cigaretskod med tilbage til deres reder. Formålet er at holde parasitter såsom flåter væk, konkluderer forskere ifølge sciencealert.com.

Deres nye studie er publiceret i tidsskriftet Journal of Avian Biology.

Nikotinen i cigaretterne, som påvirker rygere, har en meget stærkere effekt på små dyr som insekter, hvilket gør skoddene til en effektiv sprøjtegift.

Forskerne var dog ikke sikre på, at det var derfor, de mexicanske fugle indsamlede cigaretskoddene til deres reder. En mulighed var nemlig også, at det skyldtes, at de ligner fjer.

Det nye studie finder dog en sammenhæng, som antyder, at husfinkerne bevidst bruger de nikotinfyldte cigaretskod til at dræbe parasitter. Forskerne bag studiet fandt op til 40 procent mere cigaretmateriale i rederne, der husede levende parasitter, end i dem, hvor parasitterne allerede var døde.

Men giftstofferne i cigaretskoddene har grimme bivirkninger på fugleungerne i reden.

Jo højere mængder nikotin fugle bruger i deres reder, jo flere kromosom-misdannelser har deres unger, viste et studie fra 2014 publiceret i tidsskriftet Journal of Evolutionary Biology.

Der er dog bruge for mere forskning for at afgøre de langvarige påvirkninger af nikotinen på fugleungerne.

lsd