Fugl ligner, den lige er død, men viser sig at være 46.000 år gammel
Bjerglærke fortidsfund sibirien

Den velbevarede bjerglærke fløj angiveligt rundt blandt mammutter og ulve på de sibiriske slette under sidste istid. (Foto: Dussex et al /Nature Communications Biology)

24 februar 2020

I den sibiriske permafrost,150 meter inde i en tunnel og 7 meter nede i jorden, har lokale russiske fossiljægere gjort et mageløst fund.

De har udgravet en særdeles velbevaret fugl fra sidste istid, skriver Gizmodo.

Hunfuglen - af arten bjerglærke (Eremophila alpestris) - er angiveligt 46.000 år gammel og er ikke den eneste fortidsskat, man har fundet i det nordlige Sibirien.

Det dybfrosne skatkammer tæller også mammutter, fortidsheste og en for længst uddød ulv.

»Det er som at gå ind i en 'walk-in' fryser og finde ting, der har været på lager i 45.000 år,« fortæller Nicolas Dussex, som forsker i palæontologi ved Museum of Natural History i Sverige og er førsteforfatter til det nye studie, til Gizmodo.

Bjerglærke

Til sammenligning kan en nutidig udgave af Bjerglærken se sådan her ud. (Foto: Shutterstock)

Bjerglærken overraskede forskerne, fordi den var så velbevaret, at den ifølge Gizmodo ved første øjekast lignede, at den var død for nyligt.

Forskerne er i fuld gang med at analysere lærken, som, de mener, kan være en fælles forfader til både den bjerglærke, vi kender i Skandinavien, og den, som stadig flyver rundt i det nordlige Sibirien.

Fortidsfuglen bærer vidnesbyrd om, hvordan livet så ud på de sibiriske sletter under sidste istid. Samtidig kan den - ved at sammenligne med nulevende bjerglærkearter - gøre forskerne klogere på evolution generelt, skriver Gizmodo.

Studiet er udgivet i Nature Communications Biology.

al