'Fritt vilt II': Flænsende fed og endnu bedre end 'Fritt vilt'
Fritt vilt film serie norsk horror gys morder monster

Ifølge filmforsker Rikke Schubart er de norske film i 'Fritt vilt'-serien et godt bud på seriøse horror-serie – også til voksne. (Foto: PR)

To'eren er et udskældt barn.

Ofte lavet som en spekulativ fortsættelse af en mindre succes, som regel af en anden instruktør end etteren, fordi ingen vil lægge navn til en på forhånd erklæret 'dårlig' film.

Meeeeen... 'Fritt vilt II' (2008) er en kanongod gyserfilm, god på egen hånd og bedre end den første 'Fritt vilt' (2006).

God heltinde præstation

For det første: Hovedpersonen Jannicke er rystende godt spillet af Ingrid Bolsø Berdal. Vi er her på højde med Sigourney Weavers præstation i 'Alien', tilbage fra dengang en final-girl var en overraskelse i gyserfilmen. Her er hun... well, døm selv.

Jeg nyder, at hun hverken er oversminket, oversmuk, oversexet eller noget andet amerikansk.

Her er intet teen-slasher, her er en ung kvinde, der tager kampen op – selv når hun vågner bedøvet og bundet til sin seng, fordi lægerne syntes, hun var umulig. Min moderne horrorheltinde.

Gennemført farvevalg

Og for det andet: Alt æstetisk fungerer forrygende.

Første film valgte et koldt farvevalg med blå og grå toner iblandet lidt gulligt, når vi befandt os inde i det forladte skihotel.

Anden film raffinerer dette farvevalg i smukke kompositioner og fotografier, fra lys gul til syg orange og fra klar himmelblå over let turkis til mørkeblå nat.

Farvevalget er raffineret fastholdt i patientens turkis klæde til politimændenes lyseblå skjorter, og i de gule vægge på hospitalet til de orange væsker, der sprøjtes ind under huden med kanyler.

Farverne blandes perfekt til en stadigt stigende stemning af uhygge.

Referencer til klassikerne

Så vidt jeg kan se, er det Mats Stenbergs debut som instruktør. Fantastisk gået, siger jeg.

Det er en så sikker hånd, man mærker, at jeg for mit indre blik så en gammel garvet instruktør, der var præcis i enhver indstilling: Hospitalet fik mig til at tænke på hotellet i Kubricks 'The Shining', en klar inspiration til fotograferingen af de lange, tomme gange.

Her er mange hyldester til klassikere. Jeg har allerede nævnt 'The Shining' og 'Alien', og åbningen minder om 'Se7en'.

Men der er endnu mere originalitet i det norske univers med den lille by i fjeldet, snestormen, det lokale politi og et hospital på vej til at blive nedlagt. Det er forrygende norsk horror.

Jeg glæder mig til treeren. Og spørger mig selv: Hvorfor fanden laver vi ikke sådan noget herhjemme? Hallooooo, I danske instruktører? Klager I stadig over (manglende) penge fra Filminstituttet? Tag nu og sats!!! Få fingeren ud!

 

Denne artikel er oprindeligt publiceret som et blogindlæg.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.