Forskning er alt for svært tilgængeligt
Forskere kigger hinanden over skuldrene for i fællesskab at nå det forkromede mål: En bedre verden. Sådan skulle man tro, det var. Men faktisk er forskningsresultater lige så svært tilgængelige for forskere, som de er for alle andre.

Har du nogensinde åbnet et link til en videnskabelig kilde her på Videnskab.dk? Så vil du vide, at du som regel bliver mødt af en betalingsmur højere end nogen af dem, dagbladene har bygget.

At få adgang til forskning er pivhamrende dyrt. Et abonnement på et videnskabeligt tidsskrift koster i gennemsnit over 1.000 dollar om året. Er der tale om tidsskrifter om kemi og fysik, kommer prisen gennemsnitligt over henholdsvis 4.000 og 3.500 dollar om året. Enkelte koster hele 40.000 dollar om året.

Forskere betaler lige så meget

Som udenforstående er det let at blive henledt til at tro, at forskningsresultater findes frit tilgængeligt for alle forskere, og at de frit kan bygge videre på andre resultater. Men sådan er det ikke. Forskere betaler samme tarif som du og jeg.

Det kan være et problem; både økonomisk, men også for forskningens fremskridt.

Forskningsresultater i tidsskrifter er svære og dyre at få adgang til - også for andre forskere. Det kan være problematisk, fordi det gør samarbejde mellem forskerne sværere. (Foto: Colourbox)

I videoen herover problematiserer forskerne Jonathan Eisen, professor på University of California, og Nick Shockey, direktør i Rights To Research Coalition, at forskning ikke er mere frit tilgængeligt.

Det er dyrt at publicere

De to forskere i den PHD TV-producerede video har forståelse for, at det koster penge at publicere, og at man ikke bare skal publicere al forskning frit. Men prisen for videnskabelige tidsskrifter er steget med 260 procent over de seneste 30 år – mens inflationen kun har været på 68 procent.

De argumenterer for, at tiden måske er inde til, at flere videnskabelige artikler udgives gennem open access-kanaler, såsom PLOS ONE. Open access fungerer på den måde, at alle forskere og dødelige kan få adgang til forskningsresultaterne.

Det ville under alle omstændigheder være indledningen på et tættere og lettere samarbejde mellem forskere over hele verden.