Forskere viser, hvordan clickbait (ikke) kan bruges i opslag på Facebook
facebook-clickbait-like

Ny forskning undersøger, hvad der får folk til kommentere, like og dele artikler på Facebook. (Foto: Shutterstock).

Ny forskning undersøger, hvad der får folk til kommentere, like og dele artikler på Facebook. (Foto: Shutterstock).

Kilde: 
30 juni 2022

Internettet har vendt op og ned på mange ting. En af dem er, hvordan journalister prøver at få folk til at læse deres artikler. 

Det har ført til fænomenet, som vi alle elsker at hade. Nemlig clickbait.

Men hvordan fungerer det egentlig? Det har en række forskere fra Tyskland netop undersøgt i et nyt studie, som er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift PLoS One.

I studiet har de undersøgt mere end 4.000 nyhedsartikler, der er blevet delt på Facebook, for at se om mekanismerne bag clickbait også kan bruges i opslagene, som følger med.

Det skriver PLoS ONE i en pressemeddelelse

Clickbait er ikke det eneste, som medierne må ty til for at fange folks flygtige opmærksomhed på sociale medier. Dertil skal der også gerne være en opslagstekst, som sætter nogle ekstra ord på artiklens indhold og ægger læsere - såkaldt 'digital nudging'. Og det er blevet til en hel profession i sig selv.

Men resultaterne viser, at effekterne ikke er de samme. For hvad der fungerer godt i en overskrift fungerer ofte dårligt i et opslag.

Mens et positivt ordvalg eller tone i overskrifter øger antallet af kommentarer, er det omvendt en negativ tone, som får folk til tasterne, i opslagene. 

Og imens et fordoblet antal ord i overskrifter førte til 23,7 procent færre kommentarer, steg antallet af kommentarer, likes og delinger i de længere opslag. 

Derudover fandt studiet, at en usædvanlig tegnsætning i overskriften scorede mere end 2,5 gange så mange interaktioner, hvorimod det havde en negativ effekt, når det blev brugt i opslagsteksten.

Og det samme var gældende med lange ord, hvilket generede færre interaktioner i overskrifter, men flere i opslagene. 

Ifølge PLoS One, er det tilsyneladende kun brug af spørgsmål, som har den samme effekt i både overskrift og opslag. Her viste det sig, at spørgsmål ikke fører til flere interaktioner i hverken overskrifter eller opslag.

På den måde har studiet være med til at understrege, at der ikke er nogen nem vej til at fange vores alle sammens opmærksomhed.

»Mens clickbait ofte bliver brugt, er 'digital nudging', som deler mange ligheder med clickbait, på vej frem – men det har nogle fundamentale forskelle. Studiet her diskuterer deres fælles grundlag,« skriver forskerne i studiet ifølge pressemeddelelsen.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.