Forskere og formidlere: Få hjælp til at måle effekten af din formidling
Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling leverer skræddersyede evalueringer og effektmålinger af dit formidlingsprojekt. Få et gratis tilbud.
Center for faglig formidling Videnskab.dk udviklingscenter

Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling (CFF) arbejder for at udvikle faglig formidling og videnskabsjournalistik i Danmark. (Foto: Shutterstock)

Hvis du er forsker eller formidler og står overfor at søge fondsmidler til dit formidlingsprojekt, så læs med her.

I dag er det nemlig ikke nok at beskrive og gennemføre et godt projekt. De store fonde stiller også krav til evaluering og dokumentation for, at projektet har den ønskede effekt.

  • Så hvordan får du bedst effekt af din formidling?
  • Hvilke mål giver mening for dit projekt, og hvor langt er der igen?
  • Hvordan kan du flytte din målgruppes vidensniveau?
  • Og hvad med deres engagement, holdninger og adfærd? 

De spørgsmål kan Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling (CFF) hjælpe dig med at besvare.

Vi kan planlægge og gennemføre organiserede evalueringer og opfølgninger og på den måde stå for at måle og dokumentere effekterne af dit formidlingsprojekt.

Om Center for Faglig Formidling

Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling (CFF) arbejder for at udvikle faglig formidling og videnskabsjournalistik i Danmark.

CFF indsamler evidensbaseret viden om faglig formidling og gennemfører selv eksperimenter og effektanalyser af forskellige formidlingsmetoder.

Den nye viden bruges til at klæde forskere, journalister og kommunikationsmedarbejdere på til at formidle faglig viden endnu bedre.  

Tilfredshedsmålinger siger ikke noget om effekt

I dag bliver mange projekter, uddannelsesforløb med mere evalueret via standard tilfredshedsmålinger.

Her skal deltagerne typisk angive i et spørgeskema, om de har været tilfredse med eksempelvis uddannelsesforløbet, det faglige niveau eller med underviserens formidlingskompetencer.

»Hvis deltagerne vurderer kurset højt, kan det skyldes, at de har haft en god dag, at underviseren var sød, øvelserne var nemme, der var god kage, og de fik tidligt fri,« siger projektleder og evalueringskonsulent fra Center for Faglig Formidling Christina Krämer Mathiesen, der har en baggrund som sociolog. 

»Men det giver ikke svar på, om der har været en effekt af forløbet, om deltagerne rent faktisk er blevet klogere, mere engagerede eller har ændret holdninger eller adfærd.«

Center for Faglig Formidling evaluerer i stedet formidlingsprojekter ved at bruge objektive målepunkter, der løbende viser målgruppens udvikling i forhold til opstillede mål. 

Vi hjælper med evaluering og effektmåling af formidlingsprojekter

Mange fonde udlodder midler til projekter, der handler om formidling af naturvidenskab til unge (læs mere i boksen i bunden af artiklen).

Ofte skal projekterne skabe interesse, engagement, motivation, nysgerrighed, inspiration med videre.

Det er ikke let at effektmåle og dokumentere den slags indsatser, fordi der åbnes for spørgsmål som:

  • Hvordan kan inspiration eller nysgerrighed faciliteres?
  • Hvordan kommer glæde eller engagement til udtryk?
  • Hvordan spørges børn og unge til motivation i et sprog, som de forstår?
  • Hvordan dokumenteres udvikling i nysgerrighed, og hvordan fastlægges årsagen til det?
  • Og hvordan kan det dokumenteres, at de ansøgte projekter har en påvirkning?

Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling tilbyder at udarbejde evalueringer og effektmålinger af formidlingsprojekter, der giver konkrete og målbare svar på netop disse spørgsmål. 

Projekterne kan for eksempel omhandle undervisning, foredrag eller digitale læringskoncepter, og Center for Faglig Formidling designer både skræddersyede evalueringer og effektmålinger, indsamler data og udarbejder analyser og handlingsplaner.

Center for Faglig Formidling tilbyder
  • Konsulentbistand til fastlæggelse af strategi og mål for formidlingsprojekter

  • Udarbejdelse af evalueringsdesign inkl. metodevalg

  • Indsamling af evalueringsdata, f.eks. via spørgeskemaer eller fokusgrupper

  • Analyse og kommunikationshåndtering

  • Handlingsplaner til effektforbedring

Hvad siger vores samarbejdspartnere?

DTU Fysik har siden 2017 kørt formidlingsprojektet QuantumLab, der sigter mod at udfolde kvantefysikken for danske gymnasieelever gennem avancerede eksperimenter og innovativt undervisningsmateriale.

Her har Center for Faglig Formidling samarbejdet med Quantumlab om at evaluere elevernes læringsudbytte og deres tilfredshed med tilbuddet.

Postdoc ved DTU Fysik og projektleder for QuantumLab, Ulrich Hoff, siger om samarbejdet:

»Udover at give os et skræddersyet værktøj til evaluering af formidlingsprojektet, så er samarbejdet utrolig lærerigt for os. Center for Faglig Formidling er gået meget grundigt til opgaven og har sat sig ind i det komplekse faglige stof, for at kunne indgå i en dialog omkring projektets faglige læringsmål.«

»Derudover bidrager Center for Faglig Formidling aktivt med deres erfaringer med videnskabsformidling og formidlingsevaluering, og alt i alt resulterer det i et samarbejde, der giver os værdifuldt input til, hvordan vi optimerer læringsudbyttet for projektets målgruppe.«

Center for Faglig Formidling laver gratis tilbud

Når du lægger budget for dit formidlingsprojekt, er det vigtigt også at sætte midler af til at evaluere og dokumentere projektet. Fondene prioriterer og dækker nemlig også den del.

Center for Faglig Formidling laver gratis tilbud på evalueringer og effektmålinger, inklusiv budget og en kort beskrivelse af evalueringsdesignet, som kan vedlægges fondsansøgningen.

Kontakt projektleder Christina Krämer Mathiesen på ckm@videnskab.dk eller tlf: 23 60 56 83 for yderligere information.

Læs mere om Center for Faglig Formidling, og bliv klogere på, hvad vi ellers tilbyder af: 

Mange fonde har fokus på børn, unge og naturvidenskab

I fremtiden bliver der brug for, at flere unge tager en uddannelse eller opnår kompetencer indenfor naturvidenskab, teknologi, it og matematik.

Regeringen har derfor lanceret en naturvidenskabsstrategi, der blandt andet har til formål, at flere børn og unge skal have øjnene op for de mange muligheder, der er i naturvidenskabelige uddannelser.

Fondene har også stort fokus på problemstillingen, og rigtig mange af dem udlodder midler til projekter, der har fokus på børn, unge og naturvidenskab. 

Novo Nordisk Fonden støtter f.eks. projekter indenfor naturvidenskabelig uddannelse og formidling. I 2018 uddeler de op mod 100 mio. kr.

Ansøgningsfristen er 2. oktober 2018.

Ugens Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.