Forskere har med ny teknik 3D-skannet tre dyremumier, i uhørt detaljegrad

Det vurderes ifølge BBC, at op mod 70 millioner dyr blev mumificeret i det gamle Egypten. (Foto: Shutterstock)

21 august 2020

Dyrevelfærd var ikke på toppen af dagsordenen i det gamle Egypten.

Det er forskere fra Swansea University i Wales nu blevet bekræftet i, efter de brugte en ny metode til, at 3D-skanne tre dyremumier.

Det skriver Science Alert.

Metoden hedder ’micro-CT’ og er baseret på CT-skanning, en teknik brugt i lægevidenskaben, der bruger stråling til at give et komplet billede af mumierne med alt indeni, i tre dimensioner.

Forskerne har nu delt de makabre skanninger af henholdsvis en kat, en slange og en fugl.

Mumificeret kat. Katten døde i en alder af kun fem måneder og har en brækket nakke, men det står ikke klart, hvorvidt det skete før eller efter mumificering. (Video: Swansea University)

De gamle egyptere var vilde med at mumificere både dyr og mennesker, og dyremumier blev som regel enten begravet med deres afdøde ejere, eller brugt som offergaver til guderne, skriver Science Alert.

Dyremumier var en hel industri, og dyr blev ifølge Science Alert opdrættet udelukkende med det formål, at blive mumificerede.

Både slangen og katten menes at have været en del af den industri, da de begge bærer tegn på at være blevet slået ihjel i en ung alder, skriver Science Alert.

Video af mumificeret slange. Slangen døde af at blive pisket ned i jorden og havde tilkalkede nyrer, hvilket tyder på dårlige forhold under opdrættelsen. (Video: Swansea University)

At undersøge mumier har længe været en udfordring for arkæologer.

I modsætning til i 1800-tallet, hvor man åbnede mumier for at få et kig ind, vil forskere i dag helst vil undgå at beskadige mumierne, og man har derfor måtte ty til forskellige, ret begrænsede metoder.

CT-skanning blev længe brugt som en ikke-invasiv måde at undersøge mumier, men metoden gav kun billeder i lav opløsning. Micro-CT er derimod 100 gange mere detaljeret og vil kunne hjælpe forskerne analysere de over 2.000 år gamle mumier, skriver Science Alert.

Mumificeret fugl. Fuglen led tilsyneladende ingen overlast, og det vides ikke, hvordan den døde. (Video: Swansea University)