Forskere genskaber mystisk oldgræsk 'computer'

Den nye, digitale rekonstruktion af apparatet, som oprindelig blev fundet i et 2.000 år gammelt romersk skibsvrag ud for den græske ø Antikythera i år 1900. (Billede: Tony Freeth/UCL/CC BY 4.0)

16 marts 2021

Forskere fra University College London (UCL) er måske lykkedes med at lave en komplet digital rekonstruktion af den mystiske Antikythera-mekanisme, en analog computer fra oldtidens Grækenland.

Det skriver Live Science.

Antikythera-mekanismen kunne ved hjælp af komplekse og præcise tandhjulsmekanismer blandt andet forudsige bevægelserne for Solen, Månen og de fem af planeterne i Solsystemet, som grækerne kendte til.

Man har dog kun fundet omkring en tredjedel af apparatet, og derfor er det forblevet et mysterium, hvordan det virkede.

Apparatet er det eneste af sin slags og er ifølge forskerne et så kompliceret stykke finmekanik, at det langt overgår noget andet fra samme tidsperiode.

Resterne af Antikythera-mekanismen er i dag udstillet på Athens Arkæologiske Nationalmuseum. (Foto: Joyofmuseums.com/CC BY-SA 4.0)

Ved hjælp af computersimulationer, tidligere forskning, oldgræske matematikformler samt inskriptioner på apparatet, lykkedes det så forskerne at lave en digital model, som genskabte mekanismens funktion, skriver Live Science.

Nu, hvor de har udarbejdet apparatets funktion gennem computersimulationer, er forskerne gået i gang med at fremstille en fysisk kopi, for at se om den også ville virke i den virkelige verden.

Hvert tandhjul styrer et himmellegeme, og nogle er så små, at de er huset i kamre, der er knap 2,5 centimeter brede. (Billede: Tony Freeth/UCL/CC BY 4.0)

Her bruger forskerne kun de metoder, som de gamle grækere ville have haft adgang til, skriver Live Science.

Der stadig mange ubesvarede spørgsmål, som plager forskerne, selvom det at besvare dem ville ødelægge en del af mysteriet.

»Der er også meget debat over, hvem apparatet blev lavet til, og hvem der byggede det. Mange mennesker siger, det var Arkimedes,« fortæller Adam Wojcik, ifølge Live Science.

»Han levede på omkring samme tid, som den blev fremstillet, og ingen andre besad de samme ingeniørevner, som han havde. Det var også et romersk skibsvrag.«

Den græske opfinder Arkimedes blev slået ihjel af romerne under slaget om Syrakus, hvor han havde bidraget til byens forsvar ved at opfinde krigsmaskiner.

Studiet blev offentliggjort i det åbne tidsskrift Scientific Reports og er frit tilgængeligt for alle.