Virkelighedens 'Wolverine': Middelaldermand havde erstattet arm med kniv

Den grønne farve viser et læderspænde, mens den orange viser en kniv, der sandsynligvis har fungeret som en protese. (Foto: Micarelli et al./Journal of Anthropological Sciences)

13 april 2018

Italienske arkæologer har fundet et skelet, der kunne være den italienske middelalders pendant til Wolverine.

Under en udgravning fra en begravelsesplads i Norditalien er man således stødt på et skelet fra en mand, der har fået erstattet sin amputerede arm med en kniv-protese, skriver sciencealert.com.

Skelettet dateres til den italienske middelalder, og manden har sandsynligvis levet mellem det 6.- og 8. århundrede, skriver arkæologerne, der har publiceret en artikel om deres udgravning i Journal of Anthropological Sciences.

Manden tilhørte det germanske folk langobarderne og har været mellem 40 og 50 år. Hans arm var skåret af fra omkring midten af højre underarm.

På armen var der så bundet et læderspænde fast, der sandsynligvis har været brugt til at fastgøre den kniv, der lå i forlængelse af armen.

Knoglen på højre overarm var desuden bøjet på en måde, der må være resultatet af, at han konstant har båret rundt på noget med en vis tyngde - sandsynligvis kniven.

Ydermere har forskerne noteret, at mandens tænder led af en bemærkelsesværdig slitage, der sandsynligvis er kommet af at stramme og løsne spændet.

Det var normalt, at man på den tid blev begravet med sit våben, men ovenstående beviser peger ifølge forskerne på, at manden bar rundt på en kniv-protese.

Hvad manden skulle bruge sin kniv-protese til er uvist, men den er ifølge forskerne et tegn på, at han har levet i et miljø og samfund, hvor man tog sig af hinanden.

»Overlevelsen af den langobardiske mand vidner om et samfund, hvor man plejede hinanden, havde en høj grad af medfølelse, og hvor et menneskes liv blev givet en høj værdi,« skriver forskerne således i deres artikel ifølge sciencealert.com.