Beregninger bekræfter: Vikingerne kan have brugt solsten til navigation over Atlanterhavet
05 april 2018

Vikingerne havde utrolige evner som søfarere og brugte gerne sol, måne og stjerner til at navigere på havet.

I 2016 fandt arkæologer en form for solsten, og siden har forskere spekuleret i, om vikingerne også brugte stenenes krystalliserende effekt i Solens lys til at finde vej.

»Hvis vi nu antager, at vikingerne havde disse solstens-krystaller om bord på deres skibe og endda vidste, hvordan de skulle bruge dem, så er spørgsmålet; ville de så kunne registrere forskellen i lyset? Og ville det være synligt og nøjagtigt nok (...) til at kunne benyttes til at navigere efter, selv om det var overskyet?«

Sådan spurgte professor Stephen Harding retorisk i artiklen Vikinger kan have brugt solsten til at navigere til Amerika fra Videnskab.dk.

Nu er to forskere i optik, Dénes Száz og Gábor Horváth fra Eotvos Lorand University i Budapest, kommet tættere på et svar. Det skriver The Washington Post.

De konkluderer i et nyt studie, udgivet i tidsskriftet Royal Society Open Science, at vikingerne godt har kunnet navigere efter solkrystallerne - selv når vejret var overskyet.

Forskerne lavede 1.000 simulationer af vikingerens rejse på havet fra Norge til Grønland og fandt, at »navigationen var overraskende succesfuld - selv under skyede forhold. Det forklarer, hvorfor vikingerne kunne regere over Atlanterhavet i 300 år og kunne nå Nordamerika uden et magnetisk kompas,« skriver forskerne i det nye studie.

Selvom det altså var muligt for vikingerne at benytte solkrystallerne til navigation på havet, ved ingen dog med sikkerhed, om de rent faktisk gjorde det.

ie