Evolution: Størstedelen af amerikanernes verdensbillede er nu videnskabeligt
USA tro på evolution videnskab fake news religiøs fundamentalisme

Amerikansk fundamentalisme fylder fortsat meget i USA. Men udviklingen lader til at vende sig hen mod videnskaben. (Illustration: Shutterstock/ www.ubuy.comwww.theamericanconservative.com)

24 august 2021

Trump forvandlede videnskaben til hvidløget i frugtsalaten. Men »you don’t microwave a salad«, som TV-kokken Gordan Ramsay i sin tid udtrykte det.

Og hvidløget gik da heller ikke ubemærket hen, da to af videnskabens tungeste tidsskrifter, New England Journal of Medicine og Scientific American, trådte til med en opfordring om at få afsat chefkokken.

Men tiderne ændrer sig. Videnskaben er tilbage i amerikanernes bevidsthed. Og ifølge et nyt studie svarer over halvdelen – 54 procent – af USA’s indbyggere i dag ja til udsagnet: »Mennesket, som vi kender det i dag, har udviklet sig fra tidligere dyrearter.«

Det tal lå i 2007  på omkring 40 procent.

Det skriver University of Michigan i en pressemeddelelse.

Forskernes resultater bygger på analyser af studier, der har fulgt udviklingen i amerikanernes holdning til evolution.

National Science Foundation (NSF) har stået for en del af studierne. NASA  har stået for en anden del, der særligt måler på deltagernes generelle viden om samfundet. I 1985 begyndte NSF og NASA hvert andet år at spørge, hvorvidt deltagerne anerkender eller stiller sig skeptiske over for evolutionen.

I 2016 begyndte kurven at tippe, og størstedelen af amerikanerne svarer nu ja til, at de anerkender evolutionen.

»Det skyldes blandt andet, at dobbelt så mange amerikanere i dag har en uddannelse i forhold til i 1988 - herunder bachelorer og videnskabelige fag på college (oprindeligt var college en højere uddannelsesinstitution eller et universitet, mens et moderne college normalt er en mellemuddannelsesinstitution. red.). Og så er der i perioden sket et fald i religiøs fundamentalisme,« udtaler medforfatter på studiet, Mark Ackerman, som forsker ved Michigan Engineering, til University of Michigan, og uddyber:

»Det er svært at gennemføre college uden også at stifte bekendtskab med videnskabelige traditioner.«

Studiet, som er publiceret i tidsskriftet Public Understanding of Science, har konsekvent identificeret religiøs fundamentalisme som den ubetinget største faktor for ikke vil anerkende evolution.

Forskerne har defineret grad af religiøs fundamentalisme ud fra folks svar på en række spørgsmål om religion.

Forskerne ser dog en gradvis nedadgående kurve for religiøs fundamentalisme i USA, som omkring 30 procent af amerikanerne i dag vedkender sig.

fth