En 0. klasse undersøgte snegles bevægelser: Nu har de vundet landsdækkende pris
Mikroforskervindere

Ud af 200 klasser vandt 0.c fra Langelinieskolen på Østerbro i København prisen som Årets Mikroforskere. Deres rapporter blev vurderet af et ekspertpanel fra Naturvejledning Danmarks Krible Krable projekt. Og juryen var ikke i tvivl om, at børnehaveklassen fra Langelinieskolen skulle vinde førsteprisen i kategorien 0. - 1. klasse. (Foto: Naturvejleder Susanne Borg)

Ud af 200 klasser vandt 0.c fra Langelinieskolen på Østerbro i København prisen som Årets Mikroforskere. Deres rapporter blev vurderet af et ekspertpanel fra Naturvejledning Danmarks Krible Krable projekt. Og juryen var ikke i tvivl om, at børnehaveklassen fra Langelinieskolen skulle vinde førsteprisen i kategorien 0. - 1. klasse. (Foto: Naturvejleder Susanne Borg)

Kilde: 
24 november 2021

Hvad er hurtigst? En snegl på våd jord eller på tør karton?

Det er de færreste voksne mennesker, der kan fortælle i detaljer, om hvordan snegle bevæger sig i naturen.

Ikke desto mindre er det, hvad eleverne i 0.c på Langelinieskolen på Østerbro i København kan, og de kan det i sådan en grad, at de er blevet kåret som Danmarks bedste mikroforskere.

Mandag indkasserede de fem-seks årige børn en førsteplads i den landsdækkende Mikroforskerkonkurrence 2021 med deres rapport om snegles bevægelsesmønstre.

Sammen med deres lærer har børnehaveklassen undersøgt, om sneglen bevæger sig hurtigst på et fugtigt eller et tørt underlag.

»Jeg er så stolt af mine unger. Det er superfedt, at de små størrelser er så videbegærlige og giver sig helt hen i det,« siger Jesper Balsløv Fransén, der er lærer i 0.c på Langelinieskolen, og som har været med til at guide eleverne.

Mikroforskermetoden og børneforskerkonkurrencen er en del af Naturvejledning Danmarks Krible Krable univers, der er inspireret af en lignende norsk variant. Det er anden gang, at den afprøves i stor skala i Danmark.

De 24 elever i klassen har dog fået lov til at gå i dybden med mikroforskningen på egen hånd.

Mikroforskningen er en ny naturvidenskabelig, enkel arbejdsmetode for 0.-3 klassetrin, hvor eleverne ud fra deres egen undren laver små naturvidenskabelige undersøgelser af dyr i naturen.

Eleverne arbejder sig gennem syv arbejdstrin, hvor de skal formulere spørgsmål ud fra det, de undrer sig over og herefter finde svarene gennem undersøgelser og eksperimenter.

»Klassen har især været dygtig til at holde fokus på undring og udvælgelse af et fælles spørgsmål og metode. Og eleverne har arbejdet grundigt med egne hypoteser og egne iagttagelser,« lyder det i motiveringen, som også har ros til den sneglevideo, som klassen har produceret.

Videoen kan du se herunder, hvor eleverne både har tegnet og udarbejdet modeller og skemaer:

(Video: Jeppe Balsløv Fransén)

0.klassen fandt svaret ved at hente oplysninger om snegle og indsamle flere af dem til et snegleræs på to hjemmelavede racerbaner: en tør og en fugtig.

Og hvad er så hurtigst?

Klassen kom frem til, at snegle er hurtigst på glat og tør karton frem for på bumlet jord, og at slimen hjælper dem.

Med førstepladsen fik eleverne mandag overrakt hvert deres diplom, en lille badge til at sætte på tøjet og 10.000 kroner, som 0.c kan bruge på en udflugt.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.