EliteForsk: Prestigefyldte priser til fem danske forskertalenter
I dag uddeles de prestigefyldte EliteForsk-priser til fem danske forskertalenter under 45 år for deres ekstraordinære forskning. For første gang går en pris til en arkitekt.

Kronprinsesse Mary står klar med et håndtryk og en check på 1,2 million kroner, når Uddannelses- og Forskningsministeriet i dag uddeler de prestigefyldte EliteForsk-priser til fem danske forskere.

»Vi skal hylde og give plads til dem, der åbenlyst hæver sig over mængden. Med Eliteforsk-priserne fejrer vi nogle af Danmarks dygtigste forskere, som tør sætte den faglige barre højt og drives af ambitionen om at være de allerbedste inden for deres felt,« siger uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) i en pressemeddelelse.

»Det er vigtigt, for forskning af høj kvalitet er en afgørende forudsætning for velstand og velfærd,« siger ministeren.

Priserne, der er uddelt siden 2007, er en af landets fineste hædersbevisninger til danske forskertalenter og gives til exceptionelle forskere under 45 år.

Første arkitekt modtager EliteForsk-prisen

Blandt modtagerne er professor Mette Ramsgaard Thomsen fra Kunstakademiets Arkitektskole, der som den første arkitekt modtager en EliteForsk-pris.

Mette Ramsgaard Thomsen er leder på Center for IT og Arkitektur (CITA) på Kunstakademiet og forsker netop i sammenspillet mellem arkitektur og datalogi.

EliteForsk-prisen gives til ’fremragende forskere’ under 45 år af international særklasse. Der uddeles fem priser årligt.

Prisen er på 1,2 million kroner. 200.000 kr. er en personlig hæderspris og 1.000.000 går til forskningsaktiviteter. Universiteter, forskningsinstitutioner og private virksomheder med forskningsaktiviteter kan indstille kandidater til prisen.

Alle indstillinger vurderes af Det Frie Forskningsråds bestyrelse, der udvælger og indstiller de fem kandidater til uddannelses- og forskningsministeren.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet

»Digitaliseringen af arkitekturens redskaber har skabt dybdegående ændringer i den måde, arkitekturen tænkes, formgives og bygges. Vores fokus ligger på formgivningsprocessen,« fortæller Mette Ramsgaard Thomsen..

»Vi undersøger, hvordan vi kan skabe nye formgivningsmetoder, hvor en avanceret informationsmodellering hjælper os til bedre at forstå og derfor også udnytte materielle og konstruktive egenskaber,« siger arkitekten.

Mere bæredygtig arkitektur

I praksis betyder det, at arkitekten og hendes forskerteam bruger avanceret datalogi leder efter nye måder at konstruere og bruge materialer på blandt andet for at bruge ressourcerne bedre.

»Byggeriet bruger mere end 40 procent af den samlede energi og ressourcer. Hvis vi kan finde smartere – og mere optimerede – måder at tænke konstruktion og materiale, så giver det store muligheder for at kunne skabe en smartere – og mere bæredygtig – arkitektur,« forklarer Mette Ramsgaard Thomsen.

Hun er selvsagt meget glad over at have fået anerkendelsen.

»Eliteforsk-prisen har rigtig stor betydning for mig personligt, for centret og for skolen. Det er helt fantastisk at vores forskning bliver anerkendt i så fint et regi og på så højt et nationalt plan. Jeg er meget stolt og glad for, at vores forskning anses som relevant for ikke bare vores fag, men også på nationalt niveau,« fortæller Mette Ramsgaard Thomsen.

De andre modtagere af EliteForsk-priserne er

• David Dreyer Lassen, professor ved Økonomisk Institut, Københavns Universitet. Forsker i politisk økonomi, blandt andet hvordan økonomiske forhold påvirker politik.
  • Liv Hornekær, lektor på Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet. Hendes forskning forbinder astro-kemi, fysiske eksperimenter og nanoteknologi for blandt andet at udvikle nye teknologisk relevante materialer.
  • Petar Popovski, professor på Institut for Elektroniske Systemer, Aalborg Universitet. Forsker i kommunikationsteknologi med fokus på trådløs kommunikation.
  • Peter Lodahl, professor ved Niels Bohr Institutet. Forsker i kvantefotonik, som er en sammensmeltning af kvantefysik og nanoteknologi med henblik på udvikling af ny teknologi.

Spirende talenter skal ud at se verden

EliteForsk-rejsestipendier

Et EliteForsk-rejsestipendium er på 200.000 kr. og skal bidrage til, at ’meget talentfulde ph.d.-studerende’ kan få længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Der uddeles op til 20 EliteForsk-rejsestipendier årligt.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet

Sideløbende med EliteForsk-priserne uddeles hvert år rejsestipendier til lovende ph.d.-studerende, der dermed får en chance for at komme ud i verden og dygtiggøre sig.

Blandt årets modtagere er Henrik Seir Thoke fra Institut for Biokemi og Molekylærbiologi på Syddansk Universitet og Linda Lapina fra Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet.

Hvad de to forsker i og skal bruge deres rejsestipendiater til, kan du se i videoen herunder.

Video: FI-Styrelsen