Eksperiment afslører den potentielt perfekte deadline til at få ordnet ting
Deadline timeglas computer

Forskere har undersøgt deadlines’ virkning i forhold til at besvare spørgeskemaundersøgelser, og resultatet er måske en smule overraskende. (Foto: Shutterstock)

Forskere har undersøgt deadlines’ virkning i forhold til at besvare spørgeskemaundersøgelser, og resultatet er måske en smule overraskende. (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
08 november 2021

Et nyt eksperiment giver måske belæg for at droppe lange deadlines - og måske endda deadlines i det hele taget.

Forskere fra University of Otago i New Zealand har lavet et studie, der skulle fastgøre, om deadlines rent faktisk giver mening at bruge til blandt andet spørgeskemaundersøgelser.

Studiet, der blev udgivet i tidsskriftet Economic Inquiry, viste, at man formentlig vil få flest besvarelser, hvis man fuldstændigt udelader en deadline, mens det værste, man kan gøre, er at give folk en lang deadline. Folk glemmer simpelthen at svare.

Det skriver Science Alert.

Eksperimentet indebar tre forskellige grupper af 1.092 forsøgspersoner, der hver især fik tilsendt en spørgeskemaundersøgelse på mail. Hver gruppe af deltagere fik forskellig tid til at besvare undersøgelsen.

Den første gruppe fik 10 dage, den anden fik en måned, mens den sidste slet ikke fik en deadline. 

Det viste sig, at den gruppe, der havde flest besvarelser med en svarprocent på 8,32, var den, som ikke havde nogen deadline. Det virker måske også logisk, at mere tid til en spørgeskemaundersøgelse er lig flere besvarelser.

Det var til gengæld mere opsigtsvækkende, at gruppen med en uges deadline havde en svarprocent på 6,59, mens gruppen med en måned kun havde 5,53 procent.

Det er interessant, at det kan få den helt modsatte virkning, hvis man i opgavebeskrivelsen forsøger at signalere, at opgaven haster, ved at sætte en deadline - og særligt, at det virker ekstra dårligt, hvis det er en lang deadline.

»Vi ser det som bevis på, at når man giver en længere deadline - frem for en kort eller ingen deadline overhovedet - fjerner man den vigtighed og travlhed i forhold til opgaven, som folk ellers ofte får indtryk af, når de bliver bedt om hjælp, « siger forskerne bag undersøgelsen til Science Alert.

Forskerne forklarer, at resultatet skyldes, at folk vælger at udsætte opgaven med den lange deadline. Deltagernes uopmærksomhed og glemsomhed bliver mere markant, når der er en lang deadline, og derfor giver det lavere svarprocenter.

Så ifølge det her eksperiment, er det måske en god idé at holde sig fra de lange deadlines, hvis man gerne vil undgå, at ens glemsomhed sætter en kæp i hjulet for ens opgaver.

jso

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.