Drukferien er et ritual
Når unge kaster sig over uhæmmet druk i sommermånederne, er det for at kunne fortælle vilde historier, mærke livet og være del af et ritualiseret fællesskab.

Druk og fest - ikke kun sjov, det er også et ritual. (Arkivfoto: Colourbox )

Druk og fest - ikke kun sjov, det er også et ritual. (Arkivfoto: Colourbox )

I sommeren 2007 var 10.000 unge danskere på druk i Bulgarien. Samme år døde en syttenårig ung mand, kvalt i sit eget bræk. Aviserne i Danmark blev fyldt med historier om voldtægter og den hidtil uskyldige ferieby Sunny Beach blev kendt som værre end djævlens hule. Sébastien Tutenges, ph.d-studerende fra Center for Rusmiddelforskning ved Århus Universitet, ventede sommeren 2007 i Sunny Beach på de unges indtog og studerede dem sommeren ud. Han ville finde ud af, hvad de unge får ud af ugerne med druk i syden, og hvad de egentligt laver.

 

En eksplosion af vitalitet

 

Når de unge danskere kommer, er det i flok. Der er kun en vej for flokken. Vejen mod den næste drink. »Det skal være vildt. Folk kommer ikke primært for at ligge på stranden og hygge sig med vennerne. Målet er amokfester« siger Sébastien Tutenges. Han beskriver hordernes ankomst som at åbne en flaske champagne. Boblerne strømmer fra flasken, og til sidst eksploderer champagnen i en kaskade fra flasken. Festen skal helst gå til kanten, og lidt over. Det er et vildskabsritual.

 

 

Vildere, vildere

Menneskeheden har en lang tradition for vildskabsritualer. Ritualer hvor det uforudsigelige og eventyrlige opsøges. Fænomenet er velbeskrevet i kulturer fra aboriginerne i Australien til amerikanernes version af drukferien - spring break. Ritualer hvor der ofte indgår et rusmiddel. For danskernes vedkommende, alkohol. I modsætning til manges forestillinger er der sjældent stoffer involveret. Traditionen med de vilde turistfester, som vi kender dem i dag, startede i Fort Lauderdale, Florida. Et svømmehold fra Colgate University tog i julen 1934 til Fort Lauderdale for at træne til forårets stævner. Træningen udviklede sig, og besøget flyttede fra vinter til forår, og efter få år var Fort Lauderdale én uge om året omdannet til en heksekedel af vilde unge og berusede mennesker.

 

Festen varede, indtil de lokale satte en fod i døren. Det var blevet for vildt. Et år døde syv unge mænd. På Sunny Beach eksisterer denne fod i døren ikke. Der er ingen fastboende. Ingen til at stoppe festen. De unge og diskotekerne fortsætter så længe helbredet kan bære. »Hvis vildskabsritualerne finder sted indenfor sikre rammer, er skaderne minimale. Men er rammerne usikre kan det gå galt, og det gør det i Sunny Beach en gang i mellem. I Sunny Beach er festrammerne ikke tilstrækkelige sikre til at håndtere vildskaben,« siger Sébastien Tutenges om at deltage i vildskabsritualerne i Sunny Beach.

Fortælling om at være ung

 

Fortællingerne om rejsen og vildskaben er vigtige for de drukrejsende. For ikke at blive voksen og kedelig skal man have vilde oplevelser i bagagen, have drukhistorier at fortælle. »Historierne er nostalgi før tid. Det er et skrækscenarie for de her unge en dag ude i fremtiden at kunne kigge tilbage på et begivenhedsløst liv. De vil nødig skulle sige ´jeg fik aldrig løbet hornene af mig, jeg har aldrig kastet op, jeg har kun været sammen med min kone´, historierne kreerer en ramme, hvor man kan sige, ´jeg er ikke kedelig, jeg har været der,´« siger Sébastien Tutenges. Historierne og oplevelserne i Sunny Beach er vildere end historierne fra hverdagen i Danmark. Guiderne opfordrer gæsterne til mottoet, 'Hvad der sker i Sunny Beach, bliver i Sunny Beach,' og de unge følger mottoet. Livet får fuld snor. Fællesskabet har besluttet, at man kan tillade sig, alt det der ikke går an hjemme i Danmark. Selvom fortællingerne kommer med hjem. »Man hjælper hinanden til at skeje ud, uden tanke på at holde igen eller, at man gør noget pinligt. Der er ingen fordømmelse eller jantelov. Men det er ikke anarki,« siger Sébastien Tutenges.

Overskridelserne af normer og regler er en afprøvning, fortællingerne og genfortællingerne af historierne er diskussion af de normalt gældende regler. For de unge, afkræfter og bekræfter drukferien normerne.

Hvad der sker i Sunny Beach, bliver i Sunny Beach

Sébastien Tutenges

 

Kontroltab

De mange mennesker, dansen, rusmidlerne og den høje musik udløser en intensiv energi. Energien giver overskud til kontroltab. Tabet af kontrol er et ønske fra feriegæsterne. Uden tabet af kontrol kommer ingen vilde oplevelser. »Alkoholen spiller en helt afgørende rolle som bevidsthedsændrende substans Den kan give disse mindre elementer af kontroltab,« siger Sébastien Tutenges. Tooghalvfjerds procent af de unge i Sunny Beach har drukket fem dage eller mere i træk. Fyrre procent har drukket mere end tolv genstande om dagen i mere end seks dage. Bliver kontroltabet ukontrollabelt forsvinder morskaben. De unge vil forlyste sig inden for næsten normale rammer. Døde kammerater, voldtægter og angst ødelægger festen. Sunny Beach er ikke længere så populært som tidligere.

 

Nu går turen til Golden Sands længere oppe på sortehavskysten eller til mere traditionelle destinationer, som Lloret de mar i Spanien.

Om projektetSébastien Tutenges, kollegaen Morten Hesse fra Center for Rusmiddelforskning ved Århus Universitet og deres studentermedhjælpere har gennemført spørgeskemaundersøgelser blandt 1011 afrejsende unge fra Sunny Beach.

Undersøgelsen baserer sig desuden på tre måneders observationer af de unges vildskab i dag- og nattetimerne, 2007 og 2008, og interview med drukrejsende og guider.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs her om, hvordan den danske fotograf tog det prisvindende billede af næseaben herunder.