Dronnings gravkammer, døderulle og tusindårs-dødekult fundet i Egypten

Nær farao Tetis pyramide har egyptiske arkæologer udgravet hans dronnings grav-tempel og fundet tegn på en dødekult, der knyttede sig til den ældgamle pyramide. Her ses en mumie-maske fra en af gravene. (Foto: Egyptian Antiquities Ministry)

22 januar 2021

Der er gang i udgravningerne i Egypten, hvis undergrund er en ren skattekiste af velbevarede genstande fra faraoernes tid.

Et tempel tilhørende dronning Nearit – farao Tetis kone – er nu blevet fundet i 'dødebyen' Saqqara syd for Egyptens hovedstad Kairo.

Templet ligger nær pyramiden tilhørende farao Teti, der reagerede Egypten fra omkring 2323 f.v.t. til 2291 f.v.t.

Det skriver Live Science.

Det underjordiske tempel indeholdt hele tre lagerhaller med ofringer til dronningen og hendes farao.

Nær pyramiden fandt de egyptiske arkæologer gange med andre døde, der formodentlig levede 1550-1186 f.v.t.

Arkæologerne formoder, at de døde i de mere end 50 kister tilhørte en kult, der blev dannet omkring farao Teti og hans pyramide, og som kunne have været aktiv i tusind år.

stor dødebog

Papyrusrullen med kapitel 17 af Dødebogen er fire meter lang og skulle hjælpe den døde med at komme igennem underverdenen til efterlivet. (Foto: Det egyptiske ministerium for antikviteter)

Arkæologerne har fundet rester af kapitel 17 fra 'Dødebogen', der fungerede som et slags snydeark til at komme gennem underverdenen i efterlivet. På papyrusrullen står ejerens navn, Pwkhaef.

egyptisk familie osiris tavle

Øverst ses et ægtepar sammen med underverdenens gud, Osiris. Nederst ægteparret og deres seks børn. (Foto: Egyptian Antiquities Ministry)

En tavle tilhørende en mand ved navn Khaptah og hans kone blev også fundet. Arkæologerne regner med, at manden var farao Ramses II's karet-ansvarlige. På tavlen ser man parret knæle for Osiris, den ægyptiske gud for underverdenen. Deres seks børn sidder foran dem. Døtrene dufter til lotus-blomster, mens sønnerne ses stående

brætspil egyptisk

Måske kender du i forvejen til det gamle egyptiske brætspil 'senet' eller det slangeformede 'mehen'. Dette ser ud til at være en tredje variant. (Foto: Det egyptiske ministerium for antikviteter)

Udover tavlen og de mange mumier fandt forskerne også en økse, et skrin dedikeret til Anubis – begravelsesguden – samt talrige statuer af Osiris. Du kan finde flere billeder fra fundet på det egyptiske ministeriums hjemmeside.