Dokumentar: Hvordan lugter en marsmand?
Hvad ville du spørge en intelligent livsform fra det ydre rum om, hvis den/det besøgte os? Det spørgsmål har en dansk dokumentarist stillet en række af de største rumforskere i en ny dokumentarfilm, der blev debatteret på Science in the City-festivalen.

Der blev besvaret mange spørgsmål fra publikum, som blandt andet lød: Hvad nu hvis, at det er os, der får kontakt til dem først?
(Fra venstre - Michael Madsen og Martin Dominik)
(Foto: Anne Marie Lykkegaard)

Kender du godt fra ondt? Hvordan lugter du? Hvad tænker du? Hvor længe vil du blive her? Er der flere af din slags?

Det er nogle af de spørgsmål, rumforskere har fået afløb for i den nye danskinstruerede dokumentarfilm 'The Visit'. Bidder af dokumentaren blev debatteret med publikum samt en tysk rumforsker lørdag aften på videnskabsfestivalen Science in the City i Carlsberg Byen.

Det er dokumentarist Michael Madsen, der står bag filmen, hvor han har bedt blandt andet forskere og højtstående politikere om at forestille sig, at kameraet foran dem var et væsen fra det ydre rum. De måtte derefter stille lige de spørgsmål, der lå dem på sinde, hvis de skulle havne i den ufattelige situation at sidde over for en intelligent livform fra rummet.

»Det ville være helt ufatteligt at få besøg fra rummet. Forskerne, der medvirker, har spillet med på mit scenarie om besøg fra rummet, som jo er drømmescenariet for dem,« siger Michael Madsen.

Det var første gang offentligheden fik lov at se klip fra den kommende dokumentar.

Hvad nu hvis de kommunikerer med en ko?

Det scenarie, som Michael Madsen stiller op i sin dokumentar, springer en del led over i processen med at få kontakt til det ydre rum. Han hopper direkte til tidspunktet, hvor den intelligente livsform møder rumforskerne samt de store politiske instanser.

Men er scenariet, som Michael Madsen sætter op i sin dokumentar, overhovedet realistisk i forhold til, hvordan forskere rigtigt ville reagere?

»Det er uhyre realistisk, hvis den intelligente livsform mødte eksperterne som det første. Men, hvad nu hvis de først får kontakt til børn eller prøver at kommunikere med en ko? Ja, så er scenariet selvfølgelig et andet,« siger han.

Ud over forskerne har Michael Madsen også interviewet folk fra blandt andet FN samt Englands vicepremiereminister. Hun skulle for eksempel finde ud af, hvordan beskeden om besøg fra rummet skulle kommunikeres ud til Englands befolkning.

Vi er langt fra at finde intelligent liv

Selvom scenariet virker ganske realistisk i forhold til, hvilke instanser der ville blive sat i gang, samt hvordan forskerne ville reagere, så påpeger den tyske rumforsker Martin Dominik fra University of St. Andrews i England, at vi stadig er langt fra at finde liv i det ydre rum.

»Vi er langt fra at kunne finde liv i rummet. Selvom vi ved utroligt meget om planeter og liv på vores egen planet, så ved vi ikke, om liv faktisk kan eksistere på andre præmisser end vores egne,« siger Martin Dominik.

Michael Madsen selv er også ganske overbevist om, at der må eksistere en form for liv ude i universet.

»Hvis der er så mange sole og planeter, så er det mere overraskende, hvis der ikke findes intelligent liv derude,« siger Michael Madsen.