Deltagere debaterede YouTube-formidling til netværksdebut
»Tag YouTube alvorligt« var et af de gode råd, der blev givet ved Center for Faglig Formidlings første netværksmøde. Et møde, der havde til formål at skabe dialog mellem forskere og praktikere.
Netværksarrangement, Center for Faglig Formidling, YouTube

Deltagere fra mange forskellige organisationer var mødt op til Center for Faglig Formidlings første netværksarrangement. (Foto: Kirstine Jacobsen)

Deltagere fra mange forskellige organisationer var mødt op til Center for Faglig Formidlings første netværksarrangement. (Foto: Kirstine Jacobsen)

Det første netværksmøde udbudt af Center for Faglig Formidling blev for nyligt afholdt med temaet 'Formidling i øjenhøjde på YouTube'. Deltagere fra mange forskellige organisationer var på besøg i Videnskab.dk’s lokaler for at blive klogere på, hvordan vi bedst formidler på YouTube.

Et af centerets formidlingsprojekter ’YouKnowHow’ blev præsenteret af Kirstine Jacobsen og Malene Sommer Christiansen. De arbejder begge med at drive YouKnowHow-projektets YouTube-kanal ’Skønhedslaboratoriet’ og kunne derfor dele ud af konkrete erfaringer med YouTube-formidling.

De gav otte gode råd til, hvad man skal huske, hvis man overvejer at starte en YouTube-kanal. Et af disse var, at man skal have tålmodighed, når man starter en kanal. Det tager tid at producere videoer, og man skal ikke forvente at få en stor følgerskare lige fra starten.

8 råd til YouTube-formidling
  1. Tag YouTube alvorligt
  2. Hav tålmodighed
  3. Husk dit formål
  4. Elsk din målgruppe
  5. Tal med dine brugere
  6. Hold brugerne til ilden
  7. Kommunikér i øjenhøjde
  8. Værn om din autencitet

Kilde: YouKnowHow, Center for Faglig Formidling

YouKnowHow-projektet er støttet af Nordea-fonden og har til formål at udbrede viden om sundhed og det gode liv til unge.

YouTube er de unges cykelskur

Deltagerne til mødet hørte desuden et oplæg af Stine Liv Johansen, der har forsket i unges brug af YouTube. Hun fortalte blandt andet, at:

»YouTube er de unges ‘cykelskur’ – et fristed fra voksne, hvor de kan opleve det frække, skøre, klamme og frivole.«

Hun mener ikke, at de voksne nødvendigvis bør gribe ind i disse aktiviteter med en løftet pegefinger, men måske nærmere træde ind i YouTube-universet og lege med derinde.

Stine Liv Johansen er lektor på Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Kommunikation og har deltaget i dette års YouTube-seminar på Københavns Universitet. Her mødes internationale forskere for at samle den bedste viden om YouTube.

Forskere og praktikere mødtes til networking og debat

På mødet var der rig mulighed for både at stille spørgsmål og komme med forslag til emner, der kan tages op på fremtidige møder.

Flere organisationer har fået øjnene op for, at YouTube er et sted, hvor de unge færdes, og derfor er et oplagt sted at prøve at kommunikere med dem.

Der er en hårfin balance mellem at gøre videoerne oplysende og kvalitetsfyldte, samtidig med at de skal være cool nok til, at unge vil dele dem med hinanden.

Spørgsmål om, hvordan man kan få unge til at række ud efter hjælp via YouTube, var noget af det, der blev debatteret til netværksmødet, og som muligvis kan blive et tema til et fremtidigt netværksmøde hos Center for Faglig Formidling.

Center for Faglig Formidling

Målet med Videnskab.dk’s nye udviklingscenter, Center for Faglig Formidling, er at samle den bedste viden om god formidling og bruge den til at klæde forskere, journalister og kommunikationsmedarbejdere på til at formidle forskning endnu bedre.

Derfor afholdes en række netværksmøder, der skal bygge bro mellem forskere og praktikere, som arbejder med formidling. Emnerne varierer, men vil altid handle om, hvordan vi skaber bedre faglig formidling.

Er du interesseret i at få mere information om Center for Faglig Formidlings aktiviteter, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev her. Nyhedsbrevet vil udkomme ca. en gang om måneden og give dig frisk viden om faglig formidling og videnskabsjournalistik, nyt om netværksarrangementer og andre events samt opdateringer på de mange udviklingsprojekter, vi arbejder med på Videnskab.dk.

Har du selv et forslag til et emne for et netværksmøde, er du også meget velkommen til at kontakte os på formidling@videnskab.dk

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcasts herunder. Du kan også findes os i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk