De danske ulve forsvinder på mystisk vis

En eurasisk grå ulv. (Foto: Shutterstock)

18 maj 2021

Der er noget råddent i det danske rige. Næsten halvdelen af vores ulve er forsvundet — sporløst.

Den eneste forklaring er, ifølge forskerne, at de bliver slået ihjel.

Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

Der bliver ført nøje oversigt over ulvene i Danmark, og alle ulvene i landet er siden 2012 blevet registreret i det danske Ulveatlas.

Forskerne kan følge den enkelte ulv gennem DNA-spor i deres ekskrementer og spyt på byttedyr, og eftersom at hver enkelt ulv identificeres på denne vis cirka én gang om måneden, kan forskerne kortlægge ulvenes bevægelser.

Professor Peter Sunde fra Institut for Bioscience ved Aarhus Universitet fortæller om studiet. (Video: DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi AU)

Det betyder også, at hvis forskerne ikke finder spor efter en ulv over en længere periode, så er det næsten stensikkert, at den er død. Og i Danmark lader ulvene til at have en dødelighed, som er ti gange højere end i naturen, med en forventet levetid på omkring to år.

Den mest åbenlyse alternative forklaring ville være, at ulvene er ‘forsvundet’ tilbage til Tyskland, hvorfra de kommer, indtil videre har der dog ikke været et eneste tegn på dette.

Ulvene ville med næsten 90 procent sandsynlighed blive opdaget på vej gennem Slesvig-Holsten, da de på gennemrejsen har det med at angribe de lokale får og efterlade DNA-spor derved.

At de forsvundne ulve skulle være blive kørt ihjel i trafikken er heller ikke sandsynligt, da den slags uheld normalt indmeldes, som det ofte sker i Slesvig-Holsten.

Derfor er den eneste mulighed, at ulvene bliver slået ihjel på ulovlig vis.

Ifølge studiet forsvinder de danske ulve så hurtigt, at bestanden ikke ville kunne opretholdes hvis ikke det var, fordi flere ulve migrerede hertil fra Tyskland.

Studiet blev offentliggjort i tidsskriftet Society for Conservation Biology, hvor det er frit tilgængeligt.