Cyklister skal ikke behandles som bilister eller fodgængere
Cyklister på vej til arbejde bliver ofte tvunget til at følge den samme rute som deres bilkørende kollegaer. Det er på høje tid, at vi indser, at cyklister ikke er som bilister eller fodgængere, når vi planlægger nye cykelstier, mener forsker.
Ifølge Stefansdottir er nærheden til trafikken det, som påvirker cyklisterne mest i negativ retning. Særligt lyden, men også lugten af bilos og oplevelsen af, at trafiksystemet er designet til bilerne, og at man som cyklist ikke bliver prioriteret i bybilledet. (Foto: Shutterstock)

Du går ud af døren om morgenen, tager hjelmen på og låser cyklen op. Uden for porten stiger du op på cyklen og overvejer, hvilken vej du skal vælge.

Hvis du drejer til venstre, kan du følge med biler og busser, cykle hurtigt på asfalt med vished om, at du er på arbejde om 10-12 minutter.

Hvis du drejer til højre, skal du regne med, at det kommer til at tage lidt længere tid at nå frem langs den lidt længere, men mere idylliske grusvej ved søen.

»Hvis den kønne omvej er funktionel nok, er den for mange en bedre start på dagen,« fortæller Harpa Stefansdottir, der er postdoc ved Norges Miljø- og Biovidenskablige Universitet (NMBU).

Hun tilføjer: »Og det er også en god afkobling på vej hjem fra arbejde.«

Æstetiske oplevelser gør starten på dagen bedre

Hun har undersøgt, hvordan medarbejdere i Trondheim, Reykjavik og Odense oplever cykelturen til og fra arbejde.

Gennem spørgeundersøgelser og ved at cykle sammen med dem har Stefansdottir kortlagt, hvordan cyklisterne oplever omgivelserne, og hvordan det påvirker den samlede vurdering af ruten, de cykler.

Hun fandt, at æstetisk stimulerende omgivelser har stor betydning for cyklisternes vurdering af cykelrutens kvalitet. Jo større del af den samlede rute, der stimulerer sanserne positivt, jo bedre.

Harpa Stefansdottir understreger, at den funktionelle kvalitet også er meget vigtig og er forbundet med muligheden for æstetiske kvalitetsoplevelser.

Nærheden til trafik er den mest negative oplevelse

Der er - naturligt nok - en del ting, som cyklisterne får med sig på vejen, som bilisterne ikke har mulighed for.

Nærhed til naturen giver de bedste oplevelser. Vand, fuglesang og duften af blomstrende træer bidrager alle til en god start på dagen.
(Foto: romanlily via Flickr)

Det gælder ikke bare, hvad de ser, men også de lyde, de hører, og dufte de lugter. Det er vigtigt for både de gode og de dårlige cykeloplevelser.

»Nærheden til trafik er det, som påvirker dem mest i negativ retning. Særligt lyden af den, men også lugten af bilos og oplevelsen af, at trafiksystemet er designet til bilerne, og at man som cyklist ikke bliver prioriteret i bybilledet,« forklarer Harpa Stefansdottir.

Nærhed til naturen giver de bedste oplevelser

Cyklister oplever på samme måde omgivelserne, lydene og lugtene som positive, hvis ruten fører dem væk fra biltrafikken. De kan bedst lide at cykle nogenlunde kontinuerligt og vil gerne opleve noget godt på vejen.

Ifølge Stefansdottir viste resultaterne, at den oplevelse er vegetation.

»Som cyklist bruger man sanserne meget. Nærhed til naturen giver de bedste oplevelser. Vand, fuglesang, duften af blomstrende træer bidrager alle til en god start på dagen,« fortæller Stefansdottir og tilføjer:

»Bare dét at have lidt afstand til trafikken - en barriere eller lidt vegetation - pludselig er det noget helt andet end at skulle cykle helt ud til vejen.«

Sidst, men absolut ikke mindst, er der dog lige det med funktionaliteten.

For der er jo grænser for, hvor lange og besværlige omveje man vil tage for at høre fuglene synge eller se blomsterne blomstre.

© forskning.no Oversat af Stephanie Lammers-Clark

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.