Blød ledelse giver hårde tal
Ledere, som støtter deres ansatte, får mere tilfredse medarbejdere og bedre resultater på bundlinjen.

Ansatte, der har en opbakkende leder, oplever at blive investeret i. Det er rentabelt for virksomheden, viser et studie fra Handelshøyskolen BI i Oslo. (Foto: Colourbox)

Ansatte, der har en opbakkende leder, oplever at blive investeret i. Det er rentabelt for virksomheden, viser et studie fra Handelshøyskolen BI i Oslo. (Foto: Colourbox)

Er det muligt for en leder at være blød, opbakkende og imødekommende i forhold til sine medarbejdere, og så alligevel tjene penge? Kan blød ledelse betale sig i hårde kontanter? Eller er det sådan, at opbakkende ledelse er på bekostning af virksomhedens økonomiske resultater?

For nogle vil det lyde som en utopisk drøm, og er det stik modsatte af udbredte myter om hvad, der er effektiv ledelse.

Lektor Anders Dysvik og professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI i Oslo har gennemført et studie for at se på sammenhængen mellem oplevet opbakning fra lederen og organisatoriske præstationer.

Opbakning fra ledere på benzinstationen

Opbakkende ledelse kan defineres på følgende måde: I hvilken grad oplever medarbejderne, at lederen er optaget af deres bidrag til organisationens ve og vel, og bekymrer lederen sig om deres velvære eller om de har det godt på jobbet?

Forskere fra Handelshøyskolen BI i Norge gennemførte en undersøgelse blandt næsten 550 medarbejdere ved tilsammen 75 benzinstationer, som hører under den samme benzinstationskæde.

Anders Dysvik og Bård Kuvass brugte et anerkendt måleinstrument for at kortlægge de ansattes oplevelse af opbakning fra ledelsen. Deltagerne i undersøgelsen blev bedt om at svare på fire påstande målt på en skala fra 1 til 5 (1 = meget uenig til 5 = helt enig):

  • Min nærmeste leder tager mine meninger seriøst
  • Min nærmeste leder viser interesse for, at jeg har det godt på jobbet
  • Min nærmeste leder tager hensyn til mine mål og værdier
  • Min nærmeste overordnede bryder sig egentlig ikke om mig

I top med lederopbakning og rentabilitet

Resultaterne af studiet præsenteres snart i tidsskriftet Human Resource Management.

Opbakkende, blød, imødekommende ledelse som giver mere tilfredse medarbejdere og dermed bedre service for kunderne, hvilket i sidste ende fører til bedre tal på bundlinjen. (Foto: Colourbox)

Studiet påviser stærk sammenhæng mellem en opbakkende ledelse, oplevelsen af at blive investeret i og den enkelte benzinstations resultater.

Den fjerdedel af benzinstationerne, der havde den højeste score ved opbakkende ledelse, opnåede resultater, som i gennemsnit var 38 procent bedre end resultaterne i den fjerdedel, som havde den laveste score.

»Det illustrerer godt, at en opbakkende ledelse hænger sammen med organisationens præstationer. Opbakkende ledelse giver mere salg og den bedste kundeservice,« konstaterer Anders Dysvik og Bård Kuvass.

Studiet viser, at oplevelsen af opbakkende ledelse hænger sammen med medarbejdernes oplevelse af at blive investeret i. Resultatet kommer frem på trods af at satsningen på træning og udvikling og fremtidige muligheder, er den samme for alle benzinstationerne i undersøgelsen.

Så hvad kan vi lære af det?

Professor Bård Kuvaas har udarbejdet 5 praktiske råd til virksomheder med baggrund i studiet:

  1. Ledelse påvirker ikke bare den enkelte medarbejders produktivitet og velvære på jobbet, men også organisatoriske resultater.
     
  2. Opbakkende, blød, imødekommende ledelse giver mere tilfredse medarbejdere og bedre rentabilitet. Når sådan en form for ledelse blandt andet giver mest salg og bedst kundeservice skabt af medarbejdere på benzinstationer, er det naturligt at tro, at en sådan ledelse er endnu mere vigtig blandt såkaldte vidensmedarbejdere.
     
  3. Organisationer kan have gode eller dårlige ledelsessystemer, men ligegyldigt hvad, er det den enkelte leder, som er afgørende for systemets effektivitet.
     
  4. Rekruttér og udvælg ledere, som bekymrer sig om mennesker (og som selvfølgelig forstår branchen) og som er i stand til at give deres medarbejdere en oplevelse af at være vigtige for organisationens resultater i dag og i fremtiden. Medarbejderne får det bedre, mens de er på arbejde, kunderne bliver mere tilfredse og ejerne tjener flere penge.
     
  5. Det behøver ikke være så vanskeligt at identificere opbakkende ledere. Måleværktøjet, som er beskrevet ovenfor, er let at bruge. Studiet viser, at der er meget stor enighed blandt medarbejdere om, hvor påbakkende den enkelte leder var.

© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.



Annonce: