Begravelsessteder fra stenalderen peger på, at elgtænder var på mode
stenalder elg elsdyr tænder elgtænder mode neolitisk grav rusland onega sø

En rekonstruktion af en stenalderkvinde og hendes elgtandsudsmykkede tøj. (Illustration: Tom Bjorklund)

26 januar 2021

Et nyt studie fra finske og russiske forskere peger på at elgtænder var in for 8.200 år siden, blandt de stenalderfolk som levede i de eurasiske skove i det, som i dag er Rusland.

Det skriver CNN.

Tænderne blev fundet i en række grave på en lille ø i Onegasøen i Rusland.

Placeringen af tænderne i gravene antyder, at de blev brugt som smykker og vedhæng på tøj, selvom tøjet for længst er gået til.

Forskerne fandt også bæver- og bjørnetænder i gravene, men ikke i nær samme grad.

»Andelen af elgtænder i dem (gravene, red.) er overvældende,« fortæller arkæolog Kristiina Mannermaa, ifølge CNN.

I alt fandt forskerne mere end 4.300 elgtænder på tværs af 84 individuelle grave fra den yngre stenalder.

De største koncentrationer af tænder blev fundet i unge mænd og kvinders grave, og var måske forbundet med frugtbarhed.

Ifølge forskerne var elgen det vigtigste dyr i de forhistoriske eurasiske jægeres tro, selvom der ikke menes at have været særligt mange af dem i de omkringliggende skove, skriver CNN.

Elgtænderne blev udformet med særlige fordybninger og har måske haft en helt særlig betydning for den gruppe, gravene tilhører, og været tæt knyttet til deres identitet.

Ligesom visse grupper af samer i dag bruger udsmykning som symbol på deres identitet, har elgtanden måske været det symbol, denne bestemte eurasiske jæger-samlergrupper brugte til at identificere dem selv og hinanden.

Det har i hvert fald været brugbart, da Onegasøen var knudepunkt for utallige vandveje, som vurderes at have været vigtige for eurasiske jæger-samlere for at kunne rejse rundt og møde nye grupper, handle og blande gener med.

Studiet blev offentliggjort i tidsskriftet Archaeological and Anthropological Sciences.