Bare kom i gang!
Hvis du vil skabe en god virksomhed, er der tre ting, du skal tænke på. Professor Anders Drejer fra Handelshøjskolen i Århus giver gode råd til eventyrere, der vil på forretningsrejse.

Gør noget nu, hvis du vil skabe din egen forretning. Ellers sker der måske aldrig noget, lyder det fra en professor i forretningsudvikling. (Foto: Colourbox)

Du behøver ingen speciel uddannelse, og det gør ikke nødvendigvis nogen forskel, om du rejser til udlandet for at få international erfaring.

Hvis du vil skabe din egen virksomhed, er det bedste råd ganske simpelt: Bare gå i gang.

Sådan lyder meldingen fra professor Anders Drejer, som forsker i innovation og forretningsudvikling ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

Første råd

»For det første skal man gøre noget, turde noget. Som basketballspilleren Michael Jordan har sagt: 'Jeg misser 100% af de skud, jeg ikke tager', og det er vi slemme til her i Danmark. Derfor: Gør noget,« anbefaler Anders Drejer, som har høstet stor erfaring og anerkendelse inden for især innovation og virksomhedsudvikling.

»Det skal bare være ét eller andet - kom i gang, vær ambitiøs, prøv. Et eksperiment er det samme værd som tusind ekspertmeninger, så det er bare at komme i gang med en virksomhed eller idé.«

Andet råd

»For det andet: Tag udgangspunkt i nogle kundebehov, som ikke er opfyldt. Og tænk på, at du skal lave opfindelsen til dig selv. Vi ved, at de fantastisk succesrige mennesker i verden har gjort sådan. Steve Jobs ville have en personlig computer, ergo lavede han sådan én og dannede Apple.«

»Når man f.eks. er 15 år, forstår man noget om markedet, som sådan en gammel én som mig ikke gør. Der sker virkelig meget meget i disse år med unges medieforbrug, eller hvad det nu kunne være, så de har en kæmpefordel,« mener Anders Drejer.

Tredje råd

»For det tredje: Lad være med at tro, at du kan gøre det alene. Det er en klassisk fejl. Find nogen at gøre det sammen med. Der er en masse elementer i det råd: Det er ikke nok med ideen; der skal også være nogen, som kan føre den ud i livet. Og hvis man er godt til at forstå markedet, er man måske ikke god nok ingeniørmæssigt til at lave dimsen og vice versa. Så slå dig sammen med nogen, som supplerer dig. Det gør også, at man undgår en Stein Bagger-sag, for han fik jo lov at køre alene,« konstaterer Anders Drejer.

En faldgrube

Anders Drejer er i øjeblikket i gang med at hjælpe 10 danske virksomheder med at blive bedre til at udnytte deres potentiale og til at finde ud af, hvordan de bedst kan ramme huller i markedet.

Han fortæller, at det er en typisk fejl at regne med, at man kan køre virksomheden uden at få hjælp af andre, men at en næsten lige så alvorlig fejl er at tro, at man skal opfinde teknologiske revolutioner for at skaffe sig en god forretning.

»Vi er slemme til herhjemme i Danmark at tænke i, at vi skal opfinde noget, som man kan tage patent på. Men hvis man bare gerne vil være rig, skal man sådan set bare ramme et markedsbehov. Så er det sådan set ligegyldigt, om man er så original, at man kan tage patent på det,« lyder det fra Anders Drejer.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om Evidensbarometeret, som Videnskab.dk lige har lanceret.