Ball-musik – Om AC/DC og bolddrengesang
bon_scott_grenoble_acdc_ac-dc_rock

Her ses den tidligere AC/DC forsanger Bon Scott i Grenoble, 1979

Her ses den tidligere AC/DC forsanger Bon Scott i Grenoble, 1979

Indlægget er skrevet i samarbejde med Rasmus Grøn

Same old boogie-woogie-ish shit! Det er det umiddelbare indtryk, vi får, når vi lægger ører til førsteudsendingen 'Play Ball' fra AC/DC’s kommende album 'Rock or Bust'. Men der er tilsyneladende også gået sport i den. I hvert fald har vi kunnet høre uddrag fra nummeret i en reklame for Major League Baseball’s postseason-visninger på den amerikanske tv-kanal TBS.

Reklamens første del viser spillere og tilskuere, der gør sig klar til kamp. Reklamens anden del – jf. fra tidspunkt 00:23 i reklamen – viser spilsituationer og -reaktioner i takt med at nummerets hook-line 'let’s play ball' introduceres: Vi ser nu baseball-spillere løbe, kaste og smække til base-bolde, samtidigt med at smældende bat-mod-bold-lyde blander sig med musikken.

Men hvad har AC/DC’s musik egentlig med sport at gøre?

Sport-i-musik

'Play ball' kan i en vis forstand betyde: 'Spille (eller: lege med) bold', sådan som en finsk kollega for nylig har anskueliggjort det med henvisning til sangens verbalindhold. I amerikansk sprogbrug er 'play ball' det kald, som formelt indleder en baseball-kamp (ligesom dommerens første fløjt i en fodboldkamp), men vendingen kan også være en opfordring til at træde i karakter og udfylde sin rolle eller mission.

En dobbeltbetydning, der eksempelvis trækkes store veksler på i baseball-melodramaet 'The Natural' (1984), hvor det bliver et art mantra for den batsvingende helt, spillet af Robert Redford.

Det er dog mere tvivlsomt, om inspiration fra sportens verden også kan identificeres i de non-verbale musikalske strukturer i AC/DC’s nye udspil. Godt nok indledes nummeret med et alenelydende lilletrommeslag, der, med baseball-spil på nethinden, kan associere til et bat-mod-bold-smæld – lyden er måske særligt prægnant i audioversionen af nummeret (jf. ved tidspunkt 00:00).

Den omtalte association er imidlertid i høj grad befrugtet af den aktuelle verbale og visuelle sammenhæng.

(Video: acdcVEVO)

Man kan fornemme trommelydene

Havde vi i stedet for baseball set billeder af en jæger i en skov – og havde sangen lydt fx 'let’s shoot deer' – havde lilletromme-smældet givet andre associationer. Trommelyde kan i de rette sammenhænge associere til ca. hvad-som-helst.

For eksempel kan man godt fornemme på trommelydene, hvordan Thomas Helmig står derude og 'banker på', hvordan Miley Cyrus faktisk 'came in like a wrecking ball', og hvordan AC/DC affyrer 'Guns for Hire' og er 'Thunderstruck'.

Der gives heller ikke oplagte tidligere eksempler på, at AC/DC’s musik har været direkte inspireret af sport(slyde). Tættest på kommer vel numre, som i en vis forstand handler om pool og poker – hør fx 'Sink the pink' og 'The Jack' – men det er ikke oplagt, at man kommer til at associere til disse sportsgrene ved blot at lægge ører til den non-verbale musikalske strukturering.

Og selv om tidligere AC/DC'iske omtaler af 'ball(s)' har udnyttet begrebets flertydighed, så har dette betydningsspil ikke tydeligt givet indtryk af sportslighed.

Musik-i-sport

Hvis det ikke er entydigt, at AC/DC’s musik er inspireret af sport(slyde), så er det mere oplagt, at musikken kan inspirere udfoldelsen, iscenesættelsen og formidlingen af sport.

Musikken kan bruges til at motivere sig til at blive 'hurtigere, højere, stærkere'. Det får man fx et indtryk af, når man ser en reklame for Nike fra 2006. Her bruges indledningen fra nummeret 'Rock and Roll Ain’t Noice Pollution' som akkompagnement til visningen af en række forskellige sportsudøvere, der en morgen står tidligt op for at praktisere deres sport.

Vi seere får verbaltekstlige pisk – der synges fx 'get off your arse and come down here' – mens vi kan beundre de viste atletiske mennesker, der driver det vidt, vildt og voldsomt i deres Nike-udstyr. Ved tidspunkt 00:45 opfordrer sangteksten ligefrem 'let’s go!', og det er lidt svært ikke at lade sig rive lidt med af den efterfølgende sejtrækker af et musikalsk groove.

Mon ikke at 'Play Ball' også kommer til at gungre i højtalere på diverse boldspilsarenaer som en stemningsinjektion i forhold til oplevelsen af sportsbegivenhederne?  Og i forhold til formidling af sport har nummeret allerede vist sin afsættelighed. Det skete forleden aften i forbindelse med optakten til Champions League-kampen mellem Ajax og Barcelona på TV 3+.

Under et sammenklip af highlights fra sæsonens tidligere gruppeopgør mellem de to hold på Barcelonas hjemmebane, bliver det demonstrerede, nærmest taktfaste tiki-taka-spil nemlig ledsaget af uddrag fra 'Play Ball'. Det er tydeligvis Barcelona-spillerne, der forstår at 'lege med bolden'.

Double entendre

AC/DC’s musik – og ikke mindst nummeret 'Play Ball' – kan altså let komme til at have med sport at gøre. Heri ligger der forventeligt en fejende flot markedskommunikativ scoring – sportens verden er jo fyldt med udbytterige følelser, engagementer og fælleskaber.

Men AC/DC’s musik – herunder nummeret 'Play Ball' – handler selvfølgelig ikke meget, hvis overhovedet, om sport. Der gælder også tidligere boldsange såsom 'Big balls' og 'Ballbreaker'. Der er nemlig en anden påtrængende betydningsmulighed. Vi skal ikke helt ind i sindet for at finde den. Man(d) skal blot en letbøjet armslængde ned langs forsiden af kroppen.  

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.