Bæredygtig tøjkollektion bygger på forskning
Designskolen Kolding har sat tre designere til at lave en bæredygtig tøjkollektion med udgangspunkt i skolens forskning. Nøgleordene er produktion og forbrug.

Pelsfrakken er lavet af genbrugspels, og samtidig er pels et bæredygtigt og meget holdbart materiale, der ikke behøver vask eller anden rengøring særlig ofte. (Foto: Sacha Maric)

Pelsfrakken er lavet af genbrugspels, og samtidig er pels et bæredygtigt og meget holdbart materiale, der ikke behøver vask eller anden rengøring særlig ofte. (Foto: Sacha Maric)

Siden 2008 har Designskolen Kolding samlet deres bæredygtighedsforskning under Laboratoriet for Design, Innovation og Bæredygtighed. Det er der kommet en lang række publikationer ud af, blandt andet om polyester og skolens undervisning i bæredygtighed.

Snart kan endnu en publikation tilføjes listen. Den handler om projektet Living Lightly, der forsøger at forene skolens bæredygtighedsforskning med lækkert tøj.

»Vi har i 10 uger været ansat til at samle op på skolens viden om bæredygtighed og give det fysisk form,« fortæller Mia Kappelgaard, der er en af tre designere bag kollektionen Living Lightly.

Den fysiske form kommer gennem en decideret tøjkollektion, som skal præsenteres på Copenhagen Design Week til efteråret.

I øjeblikket arbejder Mia Kappelgaard og hendes to kolleger Rikke Stetter og Louise Stubkjær Sørensen hårdt for at få kollektionen færdig til tiden.

Fokus på produktion og forbrug

Produktion og forbrug har været de to vigtigste fokuspunkter i arbejdet med kollektionen, fortæller Mia Kappelgaard.

Produktion i den forstand, at processen omkring produktionen skal være baseret på så få arbejdsgange som muligt og et minimum af spild.

Fakta

Det flotte tøj fra Living Lightly-kollektionen vil desværre ikke kunne købes, men er tænkt som en showcase af bæredygtighed.

Det indebærer blandt andet, at meget af tøjet bliver lavet i polyester, som kan nedbrydes til de to oprindelige komponenter, og så genanvendes – helt uden at miste kvalitet.

»Det er en "vugge-til-vugge-tankegang", og man sparer ca. 84 % energi og 77 % CO2, når man regenererer  polyester frem for at producere et helt nyt polyester-materiale,« fortæller Mia Kappelgaard.

Den regenerér-bare polyester betyder også, at det er fint at lave nye produkter. Bæredygtigheden behøver altså ikke gå ud over forbrugerens trang til nye ting.

Faktisk kan det i nogle tilfælde være bedre for miljøet, hvis et firma laver en jakke i nedbrydelig polyester, der kun er beregnet til få ganges brug, så forbrugeren ikke skal vaske den. Det er nemlig oftest vask, der er ansvarlig for den hårdeste miljøbelastning i et produkts liv.

Tøjet skal kunne holde

I forhold til forbrug handler det meget om, at de tre designere har fokuseret på tøj med en længere levetid. De har sat spot på godt håndværk og gammeldags skræddertradition, ligesom de har arbejdet med klassiske materialer som uld, pels og silke.

»Brugsfasen skal være lang og må ikke være belastende; eksempelvis skal det ikke behøve vask så ofte, og tøjet skal designmæssigt kunne holde mere end én sæson,« forklarer Mia Kappelgaard.

Ingen lynlås – men et ærmeblad

Et konkret eksempel på forskernes arbejde med produktion er en kjole, der er lavet i forskellige slags strik, som gør, at den kan tages af og på uden en lukkemekanisme som eksempelvis en metal-lynlås, der gør det svært at genanvende materialerne.

Frakken her er lavet af 100 procent polyester, og lukkemekanismerne er udtænkt, så de ikke kommer i vejen for genanvendeligheden af polysteren. Ved ærmerne er der ventilation, så frakken ikke behøver særlig meget rengøring. Frakken er desuden vandafvisende. (Foto: Sacha Maric)

Et fokuspunkt inden for forbrug var, at designerne gerne ville fortælle en historie med deres tøj.

Det gør de blandt andet ved at genindføre de gammeldags ærmeblade. Det er små ’puder’, der sidder ved armhulerne og beskytter tøjet mod sved, misfarvning og lugt. Din bedstemor kender dem med garanti, og det giver tøjet en historisk dimension, fortæller Mia Kappelgaard.

Ønsker at inspirere og skabe viden

Formålet med at sætte de tre designere i gang med kollektionen har været at skabe inspiration for andre, både producenter og forbrugere, og at generere viden der bidrager til en større gennemsigtighed omkring bæredygtighed.

»Når branchen og forbrugerne skal ud og arbejde med bæredygtighed, kan det være svært i starten, for hvor skal man begynde? Man kan hurtigt miste pusten i bæredygtighedssammenhæng, da det er et stort og komplekst emne,« siger Mia Kappelgaard.

»At tage et bevidst valg om bæredygtighed kræver en viden, og den vil vi gerne hjælpe med at skabe. Vi vil gerne vise, at der er indtil flere vinkler at angribe emnet på,« forklarer hun.

Tøjkollektionen får følgeskab af en publikation, der skal formidle alle disse nye overvejelser. Her bliver den overordnede idé beskrevet, men hvert enkelt stykke tøj bliver også gennemgået, så det er muligt at finde ud af, hvordan netop den ene trøje eller den anden kjole er bæredygtig.

»Det er en kollektion, der spiller på at design netop kan være katalysatoren for forandring - i dette tilfælde til en større indkorporering af bæredygtighed i modebilledet. Bæredygtighed i sig selv sælger desværre ikke, men det gør godt design - og det er med den vinkel for øje, at projektet er søsat,« fortæller Mia Kappelgaard

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om de utrolige billeder af Jupiter her.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk