Arkæologer finder verdens ældste seng i det sydlige Afrika
Forhistorisk seng Sydafrika Arkæologi

Dronebillede af Border Cave i Lebombo-bjergene på grænsen mellem Sydafrika og eSwatini, hvor et hold arkæologer har fundet verdens ældste seng. (Foto: L. Wadley).

14 august 2020

Det moderne menneske er en trænet problemknuser, men en ny opdagelse viser, at fortidsmennesket allerede for tusindvis af år siden begyndte at bruge sin hjerne til at forbedre sin tilværelse.

Et hold sydafrikanske arkæologer har fundet en seng bestående af græs og aske, der menes at være omkring 200.000 år gammel, skriver Gizmodo.

Den kreative seng blev fundet i hulen Border Cave i Lebombo-bjergene ved grænsen mellem Sydafrika og eSwatini (tidligere kendt som Swaziland).

Forhistorisk seng Sydafrika Arkæologi

Her kan den 200.000 år gamle seng ses helt tæt på. Arkæologerne har fundet fossile græsfragmenter i hulen, der giver ny viden om livet på jorden for tusindvis af år siden. (Foto: L. Wadley)

Border Cave var ifølge Gizmodo beboet af mennesker fra 227.000 år siden indtil for 1.000 år siden.

Hidtil har den ældste seng kendt for menneskeheden været en 77.000 år gammel græsseng fra Sibudu i Sydafrika, men denne rekord er nu blevet slået stort.

Den ældgamle seng bestod af et lag aske nederst og med græs dækket ovenpå. Tilføjelsen af aske er formentlig ikke tilfældig, siger Lyn Wadley, der er arkæologiprofessor ved Witwatersrand Universitet i Sydafrika og studiets hovedforfatter, til Gizmodo:

»Vi formoder, at placeringen af aske, der kommer fra tidligere afbrændte senge, var med fuldt overlæg, da tidligere etnografiske undersøgelser viser, at aske forhindrer insekter i at kravle ind i græssengen. «

Opdagelsen er blevet offentliggjort i tidsskriftet Science.

I videoen herunder kan du høre professor Lyn Wadley selv fortælle om det nye fund i Sydafrika (engelsk).

Video: Wits University