Årets smukkeste videnskabsbilleder: Dinofossil, slangefoster og blå stjerner
Et 97 mio. år gammelt dinofossil gjorde os klogere på fortidens konger, mens fundet af en plastiksten viser, at verden er under stadig forandring. 2014 har været et stort år for videnskaben. Se i galleriet, hvor smuk dette års videnskabelige vidundere var.

2014 bragte os et hav af videnskabelige opdagelser, som vi næppe ville have været foruden:

Dinosaurus-fossiler, kometjægeren Rosetta, plastiksten og mange andre opdagelser har gjort 2014 til et alt andet end kedeligt videnskabeligt år.

En svømmende dino

I september blev vi en gang for alle klogere på, hvem Spinosaurus egentlig var.

Et fund af et 97 millioner gammelt dinosaurus-fossil afslørede, at den 15 meter lange kødæder havde haft sin gang på Jorden - i vandet.

Det fantastiske dyr var nemlig udstyret med svømmefødder, og forskere mener, at fortidskæmpen har stillet sulten ved at bruge sit enorme krokodillenæb til at fange alt godt fra havet.

Plastiksten på Hawaii

Mens vi blev klogere på fortiden, har fremtiden halet ind på os. Det vidner både Rosetta og et spektakulært fund på Hawais kyst om.

Forskere fandt til deres store overraskelse en sten, som var lavet af plastik.

Stenen, der kaldes en plastiglomerate, var skabt af en blanding mellem plast og organisk stof ligesom koraller og vidnede for alvor om, at menneskers forbrug af Jordens ressourcer har en afgørende indflydelse på den fremtidige udvikling.

I det flotte galleri øverst i artiklen her kan du se en top 10, udarbejdet af det anerkendte tidsskrift Science, over nogle af de største videnskabelige opdagelser fra 2014.