Antallet af forskningsprojekter på professionshøjskoler er fordoblet på fem år
uvm studerende praksisviden lærer mere

Flere forskningsprojektet med grene ud i 'virkeligheden' bliver nu gennemført på landets professionshøjskoler, lyder evalueringen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. (Foto: Shutterstock)

Flere forskningsprojektet med grene ud i 'virkeligheden' bliver nu gennemført på landets professionshøjskoler, lyder evalueringen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. (Foto: Shutterstock)

15 februar 2020

Når pædagogstuderende til sommer får stukket et dugfriskt afgangsbevis i hånden, har de mere viden om de børnehaver og institutioner, de skal ud og arbejde i, end tidligere elever.

En evaluering fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der bliver lavet flere såkaldte 'praksisnære forsknings- og udviklingsaktiviteter' på de danske professionshøjskoler og erhvervsakademier, skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

 

I 2013 satte politikkerne en pose finanslovs-penge af, til at professionshøjskoler og erhvervsakademier kunne lave såkaldte ’praksisnære forsknings- og udviklingsaktiviteter’ – altså eksempelvis bruge mere undervisningstid på projekter i samarbejde med en arbejdsplads.

Og det har virket.

Evalueringen viser, at antallet af aktive forsknings- og udviklingsprojekter på professionshøjskolerne er steget fra 401 projekter i 2013 til 782 projekter i 2018. Erhvervsakademierne gik i samme periode fra 31 til 132 projekter.

Antallet af publikationer fra professionshøjskolerne er steget fra 810 i 2013 til 1.233 i 2018.

»Jeg er glad for, at institutionerne har løftet den vigtige opgave med at udvikle ny viden til uddannelserne på vores professionshøjskoler og erhvervsakademier,« siger Uddannelses- og Forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i pressemeddelsen.

Evalueringen findes på Uddannelses- og forskningsministeriets hjemmeside.

 
al

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.