Ældgammel menneskelort peger på, at der har boet mennesker i omstridt Oregon-grotte for 14.000 år siden
dna i lort menneskelort grotte stenalder

Indgangen til grotten, hvor den ældgamle menneskelort er fundet (Foto: John Blong, Newcastle University)

16 juli 2020

Når man er arkæolog, er det ikke kun sten og gamle knoglerester, der fortæller, hvordan mennesket levede i fortiden. Nogle gange kan afsløringerne ligge i forhistorisk menneskelort, som en ny analyse viser.

Imellem år 2000 og 2010 indsamlede arkæologer adskillige forstenede lorte i Paisley-grotten i Oregon i USA, som blev dateret til at være mellem 14.400 til 14.000 år gamle. Forskerne mente at de stammede fra mennesker, hvilket ville gøre dem til de ældste daterede menneskelige levn på den vestlige halvkugle.

Dengang blev der lavet en genetisk analyse af de menneskelige efterladenskaber, som pegede på, at de kom fra mennesker, men nogle forskere satte spørgsmålstegn ved resultatet, fordi der både blev fundet mitokondrie DNA fra mennesker og hunde, som nok har boet sammen med menneskerne i grotten for længe siden.

Med moderne teknologi har arkæologer nu analyseret 21 af prøverne, og 13 er blevet identificeret som stammende fra mennesker. To af dem er tidligere blevet dateret til at være 14.000 år gamle. Ergo tyder alt nu på, at der levede mennesker i grotten for 14.000 år siden. Det skriver mediet Gizmodo. Studiet om lorten er udgivet i Science Advances.

»Vores studie tilføjer noget til den voksende bunke af beviser for, at der var mennesker i Amerika for mere end 14.000 år siden,« siger John Blong til Gizmodo. Han er medforfatter på studiet og arkæolog ved Newcastle University.

Overfor Gizmodo påpeger Blong, at det ikke er enden på historien om den ældgamle menneskekoprolit.

Det næste skridt bliver at analysere efterladenskabet for at finde ud af, hvad disse tidlige amerikanere spiste.

»Hæng på for mere spændende forskning fra Paisley-grotterne,« siger forskeren til Gizmodo.