5.000 år gammel jæger-samler er det tidligste offer for pest, vi kender til
skelet pestoffer første kendte pest

Forskerne har undersøgt tænder og kranie-stykker fra en mand, der levede i nutidens Letland for mellem 5.050-5.300 år siden. (Foto: Dominik Göldner, BGAEU, Berlin)

06 juli 2021

For 5.000 år siden døde en 20-30-årig mand af en sygdom, der sidenhen skulle få kolossal betydning for samfundene i Europa.

Et forskerhold har undersøgt et skelet fundet i Letland i en delt grav sammen med en anden mand, en ung kvinde og en baby. De levede for mellem 5.300-5.050 år siden.

Det genetiske materiale blev screenet for kendte patogener, såsom netop Y. pestis – den bakterie, der forårsager pest. Patogenet fandtes ikke bare i den ene mands DNA-fragmenter, men også som proteiner. Det tyder på, at den nu uddøde pest-form fandtes i blodårene, da han døde.

Det skriver The Guardian.

»Indtil nu er det her det tidligste kendte pestoffer,« siger professor Ben Krause-Kyora til The Guardian. Han forsker ved Christian-Albrect University i Kiel, Tyskland og er medforfatter på studiet.

Man har spekuleret i, om det var pest eller en anden dødelig sygdom, der skabte en enorm folkevandring i Europa for 5.500 år siden. Pestfundet kunne umiddelbart pege i den retning. Men eksemplet manglede det gen, der gør det muligt for pesten af sprede sig via lus.

»Lusen synes at være en af de helt store vektorer, der driver den virkeligt hurtige distribution og smitte i middelalderen,« siger Krause-Kyora til The Guardian.

I stedet har stenaldermanden formodentlig haft en pest-variant, der skyldes bid fra gnavere og forårsager blodforgiftning, eller lungepest, som smitter gennem dråber.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Cell Reports.