3.500 år gamle grave, som har været belagt med guld, er fundet i Grækenland
Grave Grækenland guld Pylos

Udgravningsstedet for de to store grave ved Pylos. (Foto: University of Cincinnati)

06 januar 2020

To store grave er blevet opdaget og udgravet ved den antikke by Pylos i det sydlige Grækenland.

Et hold arkæologer fra University of Cincinnati har været med til at udgrave de to gravkamre, som er omkring 3.500 år gamle, skriver universitetet i en pressemeddelelse.

Selvom gravene var blevet plyndret i antikken, har arkæologerne fundet tusinder af stykker bladguld, der en gang forede gravkammeret.

Grave Grækenland guld Pylos

En af gravene som er rekonstrueret. (Foto: University of Cincinnati).

LÆS OGSÅ: 2.200 år gammel krigergrav kaldes et af de største arkæologiske fund i Storbritannien

Gravene var oprindeligt bygget som bikube-lignende kupler, kendt som tholos, men er kollapset med tiden. Den største af de to grave var lidt under 12 meter i diameter, og den mindre 8,5 meter.

De fyrstelige grave viser et billede af en samlet rigdom og status, mener forskerne. Det indeholdt rav fra Baltikum, ametyst (smykkesten af kvarts-gruppen) fra Egypten, importeret karneol (også kvarts), og masser af guld.

Samtidig er gravene placeret på et smukt sted med kig ud over middelhavet, på det sted hvor Nestors palads senere skulle både rejse sig og falde i ruiner.

Det, der er interessant ved dette fund, er, at gravene er fra før den klassiske græske æra med Homers historier om Iliaden og Odysseen - de foregår først 700 år senere. Gravene er derfor fra en tidsperiode, som ikke er veldokumenteret.