170.000 år gamle bagte rodfrugter fundet i hule
Bagte rodfrugter palæo 170.000 år

Bagte rodfrugter har altid været et hit. Nyt studie viser, at det har været populært i 170.000 år. (Foto: Shutterstock).

06 januar 2020

Der er ikke noget bedre end bagte rodfrugter. Løg, gulerødder, pastinak og måske lidt rødbede vendt i olivenolie og så ind i ovnen en times tid. Det er et sikkert hit.

Og det har det åbenbart altid været.

For forskere har fundet forkullede fragmenter i 170.000 år gammel aske, i en hule i Sydafrika. Fragmenterne viser sig at være verdens ældste bagte rodfrugter, skriver New Scientist.

LÆS OGSÅ: Stenalderjægerne guffede gerne kulhydrater

Fundene giver indikationer på den rigtige ’palæo-kost,’ som har inkluderet en masse bagte grøntsager, der var rige på kulhydrater og en pendant til moderne kartofler.

»Jeg tror, at folk havde en balanceret diæt med en kombination af kulhydrater og proteiner,« siger hovedforsker og professor emeritus i arkæologi Lyn Wadley fra University of Witwatersrand i Sydafrika.

I 2016 fandt hendes forskerhold masser af kulstykker i et lag aske i den kendte grotte Border Cave nær grænsen mellem Sydafrika og Swaziland, hvor der tidligere er gjort spændende fund.

Ved at studere de forkullede rester og sammenligne med hundredvis af moderne planter under et mikroskop kunne forskerne identificere, at kulstykkerne var rødder fra plantefamilien Hypoxis. ’