Vigtige brikker i puslespillet om kroniske infektioner er fundet
Kroniske infektioner gør livet surt for selv de dygtigste af kroppens egne forsvarskæmper – de hvide blodlegemer. Danske forskere er nu blevet klogere på netop opgøret mellem bakterier og immunforsvaret.

»Det er to meget vigtige brikker i det store puslespil om kroniske infektioner, som vi nu har opdaget,« udtaler professor Thomas Bjarnsholt. (Foto: Shutterstock)

Når kroniske infektioner opstår, for eksempel i forbindelse med fremmedlegemer i kroppen i form af kunstige knæ og hofter, er det ofte en tabt kamp for kroppens eget immunforsvar.

Immunforsvarets hvide blodceller kommer simpelthen til kort over for de kronisk inficerende bakterier, og antibiotika er også ofte virkningsløst.

Tidligere har det kun været muligt at observere bakteriernes vækst i laboratoriets petriskåle uden for det levende væv (in vitro). Nu kommer der andre levende (in vivo) boller på suppen:

»For første gang har vi nu en metode til at måle præcist, hvordan bakterier gror i selve infektionsvævet,« siger Thomas Bjarnsholt, der er professor på Institut for International Sundhed, Immunologi og Mikrobiologi ved Københavns Universitet.

De nye brikker kan være med til at bekæmpe resistente bakterier

Hovedfundene, som forskerne har gjort, kan kort sammenfattes i to punkter:

1. At kronisk inficerede bakterier vokser med forskellig hastighed (heterogent) i lungerne på Cystisk Fibrosepatienter.

2. At forskellen i bakteriernes væksthastighed skyldes mængden af hvide blodlegemer, der bevirker en bremsende effekt.

Den nye viden kan formentlig bruges til at forbedre behandlingen af patienter med kroniske infektioner (se boks under artiklen).

»Med viden om bakteriernes heterogene vækst, kan vi forhåbentlig fremover differentiere behandlingsmetoderne til at bekæmpe bakterierne noget bedre. Eksempelvis ilt-terapi til bakterier med mange omkringliggende hvide blodceller kombineret med en bakteriedræbende antibiotikakur,« siger Thomas Bjarnsholt.

Langsom eller ingen vækst gør bakterierne i kroniske infektioner mere modstandsdygtige over for antibiotika. Årsagen er, at de fleste antibiotika kun virker på voksende bakterier.

Cystisk Fibrose-lunger er en slimet bakteriebombe

En af de største og mest alvorlige former for kronisk infektion er lungeinfektionen hos patienter med sygdommen Cystisk Fibrose (se faktaboks). Lungevævet fra patienter med Cystisk Fibrose er også det felt, som Thomas Bjarnsholt og hans forskningskollegaer har kastet sig over.

Kronisk infektion opstår, når bakterier rotter sig sammen i kolonier (såkaldte biofilm) og danner et skjold mod kroppens eget immunforsvar og antibiotika.

Cystisk Fibrose er den genetisk arvelige sygdom, der er mest udbredt blandt hvide mennesker.

Sygdommen rammer særligt svedkirtlerne, lungerne og bugspytkirtlen, hvor ionkanalerne påvirkes.

Kilde: Thomas Bjarnsholt