Kloning ikke skyld i, at fåret Dolly fik tidlig slidgigt
Kilde:
24 november 2017

Det klonede får Dollys usædvanlige start på livet fik hende hverken til at ældes for tidligt eller få slidgigt, som forskerne ellers hidtil har troet.

Det har et nyt studie, der er baseret på røntgenundersøgelser af Dollys knogler, vist, skriver The Telegraph.

»Vi fandt ud af, at forekomsten af slidgigt i vores klonede får er tilsvarende det, man ser hos naturligt undfangede får,« siger Sandra Corr, professor ved School of Vetinary Medicine på Glasgow University til The Teleghraph.

Dolly blev skabt ved hjælp af en gen-kopieringsteknik kaldet somatisk cellekerneoverførsel, hvor cellekernen fra en et voksent får blev overført til et ubefrugtet æg og derefter indsat i en surrogat-mor.

Surrogat-moren fødte i 1996 den sunde og raske Dolly, som havde DNA komplet magen til DNA'et i donorcellen.

Tilbage i 2001 begyndte Dolly at gå lidt stift, og i 2003 var hun både blevet lam og havde gigt i venstre ben, hofte og knæ – og ifølge Forskning.no også lungekræft.

I årene, der er gået siden 2003, har forskerne troet, at Dollys sygdomme skyldtes genetiske problemer fra kloningen, som førte til tidligt igangsat slidgigt.

Men efter et hold forskere besluttede sig for, at Dollys skelet skulle under luppen en ekstra gang, kunne de altså konkludere, at Dolly har levet et helt normalt og sundt fåreliv.

Også et af Dolly's seks børn og to andre klonede får, Megan og Morag, blev ifølge The Telegraph undersøgt en ekstra gang af forskerholdet, og ingen af dem viste heller tegn på usædvanlig slidgigt.

naa