Vegetarer risikerer at få for lidt B12-vitamin
Mangel på vitamin B12 kan opstå over en årrække, helt uden at du er klar over det.
b12 vitamin vegetarer mangel

B12 findes kun i animalske fødevarer som kød, fisk, æg og mælk. (Foto: Shutterstock)

B12 findes kun i animalske fødevarer som kød, fisk, æg og mælk. (Foto: Shutterstock)

På verdensplan er millioner af mennesker ramt af B12-mangel, og også i Danmark kan det ske, måske endda uden du er klar over det.

Et lavt niveau af B12 i kroppen kan forårsage alvorlige sygdomme såsom blodmangel, symptomer fra nervesystemet og svækkede chancer for at blive gravid.

Derfor er viden om din krops B12-behov vigtigt, og det kan være nyttigt at forstå, hvordan du kan spise dig til at mangle vitaminet, og hvordan en sådan mangel diagnosticeres og behandles.

Historien kort
  • B12-mangel kommer snigende over flere år, hvorfor det kan være særdeles svært at spotte – både for dig selv og for din læge. 
  • I Danmark er det særligt vegetarer og veganere, der er i risikozonen.
  • Vitaminpiller kan hjælpe nogle, men de virker ikke for alle. 

B12 handler også om dine nerver

B12 spiller en rolle for dannelsen af de røde blodlegemer og for nervernes funktion.

Vitaminet blev opdaget i 1900-tallet, fordi det kunne helbrede en særlig form for dødelig blodmangel, perniciøs anæmi.

Koblingen mellem blod- og B12-mangel har holdt sig helt til vore dage. Men det er uheldigt, for det er vigtigt at stille diagnosen B12-mangel hos personer, der alene har symptomer fra nerverne.

Hvis behandling ikke sættes ind i tide, kan det give varige nerveskader.

Sådan kommer B12 ind i din krop

B12 bliver transporteret ind i kroppen i et samspil mellem din mave og din tarm.

Vitaminet skal frigøres fra kostens proteiner. Det skal derefter bindes til et protein, der dannes i maven, og dette kompleks skal genkendes af receptorer på cellerne i den nederste del af tyndtarmen.

Hele dette system har kun kapacitet til at optage en begrænset mængde af B12, hver gang du spiser, og du kan derfor optage mere B12, hvis du får mange små doser, end hvis du får en stor dosis af vitaminet hver dag.

b12 vitaminer mangel kost ernæring kan man spise sig til det kød grøntsager indeholder rig på b12

B12 vitaminer optages bedst igennem kosten, og kun nogle patienter med B12-mangel kan drage nytte af vitaminpiller. (Foto: Shutterstock)

Når alt er vel, har du cirka 2,4 milligram B12 i kroppen. Hver dag mister du cirka en tusindedel, og den skal erstattes med det, du spiser, for at kroppen stadig kan være i ligevægt. Det anbefalede daglige indtag af vitamin B12 er 2,4 mikrogram.

Hvis der er noget galt i tarmen, så du ikke kan optage B12, mister du mere hver dag, fordi du også mister det, der normalt genoptages fra tarmen.

Og i den situation hjælper det selvfølgelig ikke at spise lidt mere B12, fordi problemet netop er, at du ikke kan optage vitaminet. Her skal du have store doser af vitaminet.

Vegetarer og veganere bør være på vagt

B12 findes kun i animalske fødevarer som kød, fisk, æg og mælk. Især mælkeprodukter er en god kilde, både fordi dets indhold af B12 let optages i tarmen, og fordi vi typisk får mælkeprodukter flere gange dagligt.

Holder du dig til en kost, der ikke indeholder tilstrækkeligt med B12, kan du risikere at spise dig til B12-mangel.

Det rammer mange, der bor i områder af verden, hvor kød, fisk og mælk kun er en lille del af kosten. I Danmark er der rig adgang til disse fødevarer.

Men vælger du at leve på en vegetarisk eller vegansk kost, kan du spise dig til B12 mangel – også i Danmark.

Du vil ikke umiddelbart opleve at din B12-fattige kost giver problemer. Alligevel er der stadig grund til at være på vagt, for en mangel på B12 kommer på listefødder over flere år.

b12 vitamin vegetarer mangel

Vælger du at leve på en vegetarisk eller vegansk kost, kan du spise dig til B12 mangel, men du vil ikke umiddelbart opleve, at din B12-fattige kost giver problemer. (Foto: Shutterstock)

B12-mangel kommer snigende

Hvis du helt holder op med at få B12, vil der ikke ske noget med det samme, eftersom du kun mister en tusindedel af kroppens indhold om dagen.

Men holder du fast i din B12-frie kost, vil kroppens indhold i løbet af nogle år blive så lavt, at du begynder at få symptomer.

Et symptom kan være blodmangel, men ofte vil det være ukarakteristiske neurologiske symptomer, som for eksempel prikken og stikken i fingre og tæer eller hovedpine, glemsomhed og/eller besvær med at blive gravid.

Du vil sikkert ikke umiddelbart sætte det i forbindelse med din kost, som du har befundet dig godt på i flere år. Og selvom du får tanken og skynder dig at supplere din kost med en daglig vitaminpille, hjælper det desværre ikke her og nu.

Ligesom det tog år at udvikle B12-mangel, vil det tage år at genoprette et normalt indhold af B12 i kroppen, hvis du alene vil genoprette dit lave kropsindhold med en daglig vitaminpille.

Så du skal til lægen for at blive behandlet. Men også lægen vil være udfordret, fordi symptomerne let kan tolkes som stress, og også vil kunne skyldes mange andre sygdomme. Det er derfor vigtigt, at du husker at fortælle lægen om dine kostvaner.

Hvordan får du stillet diagnosen?

Det sværeste ved at stille diagnosen vitamin B12-mangel er at få tanken. Det er vanskeligt, fordi symptomerne er meget forskellige hos forskellige personer.

Hører du til blandt dem, der er i øget risiko for B12-mangel, skal det undersøges selv ved blot vage symptomer.

Risikogrupperne omfatter både personer, der får en B12-fattig kost – som vegetarer og veganere – og personer, der har sygdomme, som kan ramme B12-optagelsen.

Her er der typisk tale om mave-tarmsygdomme, og den specielle autoimmune sygdom der kan give perniciøs anæmi.

Når først lægen har tænkt: ’Kan det være B12-mangel?’ er næste skridt en blodprøve. Ud fra måling af B12-indholdet, måske supperet med måling af et stof, der ophobes, når vitaminet mangler, kan lægen fastslå, om du har behandlingskrævende vitamin B12-mangel.

b12 vitamin vegetarer mangel

Symptomer på B12-mangel kan være blodmangel, prikken og stikken i fingre og tæer, hovedpine, glemsomhed og/eller besvær med at blive gravid. (Foto: Shutterstock)

B12-mangel kan behandles

Når diagnosen er stillet, handler det om at få bragt kroppens B12-indhold i balance og herefter få en vedligeholdelses-behandling, som kan sikre, at det ikke går galt igen.

Har du tabt en stor del af kroppens B12, skal du typisk starte med en serie af B12-indsprøjtninger. Det vil normalisere kroppens indhold og ofte umiddelbart hjælpe på dine symptomer.

Når først kroppens indhold er normalt, afhænger den fortsatte behandling af selve årsagen til din B12-mangel.

Hvis din B12-mangel skyldes, at du har spist en B12-fattig kost, er der alene behov for en kostomlægning, eller at du supplerer din kost med mindst 2,4 mikrogram B12. Det kan være som en vitaminpille eller gennem en vitamindrik. 

Men skyldes din B12-mangel, at du ikke kan optage B12 fra kosten eller via en vitaminpille, skal du fortsætte i livslang behandling med højdosis B12, enten som injektioner eller som en daglig vitaminpille med op til en mikrogram B12.

Kan man få for meget B12?

Det er ganske ufarligt at få for meget B12, men du har heller ikke nogen glæde af det. Optagelsen i tarmen er begrænset, og kommer der mere ind i blodet end det, der kan komme ud til kroppens celler, udskilles det ganske enkelt med urinen.

En almindelig vitaminpille indeholder cirka 2,4 mikrogram B12, det vil sige den mængde B12, som du skal have dagligt for at vedligeholde kroppens normale indhold.

Du kan også få vitaminpiller med væsentligt mere B12, eksempelvis 1 milligram B12 - en stor dosis, når du tænker på, at der i hele kroppen er bare 2,4 milligram. Det er dog kun cirka én procent af indholdet, der siver ind i kroppen. Resten ryger ud med afføringen.

ForskerZonen

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.
ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden.

Men selv disse højdosis-piller er ikke tilstrækkelige til hurtigt at få rettet op på alvorlig B12-mangel. Her skal du starte med injektioner, som beskrevet ovenfor.

Piller med 1 milligram B12 vil til gengæld kunne vedligeholde kroppens indhold af B12 – også hos personer, der har mistet evnen til at optage B12 fra kosten.

Hvordan undgår du at spise dig til B12-mangel?

Personer, der holder sig til en vegansk eller vegetarisk kost, vil være i risiko for i løbet af nogle år at spise sig til B12-mangel. Men du kan let undgå at det kommer så vidt.

Du skal blot samtidigt med din kostomlægning sikre dig, at du på anden vis får tilstrækkeligt med B12. Det kan være enten i form af en daglig vitaminpille eller gennem en vitamin-drik.

Det vigtige er, at du hver dag får tilført mindst 2.4 mikrogram B12.

Klik her, hvis du vil læse mere om diagnose og behandling af vitamin B12-mangel.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.