Varme drikke kan give kræft i spiserøret
Kaffe på normal temperatur er ikke kræftfremkaldende, men varme drikke på mere end 65 grader kan meget vel være det, konkluderer en stor gennemgang af forskningen. Ifølge dansk kræftforsker giver resultaterne god mening.
Kaffe

Danskere drikker sjældent noget, der er varmere end 60 grader - men det er alligevel en god ide at være opmærksom på temperaturen, mener kræftforsker.

Begyndte du også dagen i dag med en kop varm kaffe, eller nyder du måske en kop lige nu? I så fald kan du roligt blive ved, så længe den ikke er varmere end 65 grader.

Et hold internationale forskere fra FN-enheden International Agency for Research on Cancer (IARC) har gennemgået flere end 1.000 studier på området fra de seneste 25 år og afviser nu, at der er en direkte sammenhæng mellem kaffeindtag og kræft. Kaffe har ellers siden 1991 været klassificeret som ’muligvis kræftfremkaldende’.

I stedet påpeger de, at varme drikke på mere end 65 grader skal klassificeres under kategorien ’sandsynligvis kræftfremkaldende’. Det omfatter således også meget varm kaffe, og det er kræft i spiserøret, der er tale om. Det varme vand kan fremkalde inflammation i spiserøret, hvilket er kendt for at forhøje risikoen for kræft.

Høje temperaturer slår vævet ihjel

Derfor kan regenerering af vævet være risikabelt

Når cellen deler sig, skal også arveanlæggene kopieres. Den normale risiko for, at celledelingen giver en fejl (mutationer), er en ud af en milliard.

Ved normal celledeling er det kun en enkelt celle som ødelægges, så der skal laves en ny celle.

Men hvis en hel gruppe af celler bliver ødelagt, for eksempel på grund af varme, skal der skabes rigtig mange nye celler på samme tid og alt skal kopieres, inklusiv DNA’et.

Enkelte gange går kopieringen galt, og denne risiko bliver forstørret mange gange op, når der er mange celler som skal kopieres.

Endelig er de processer som øger celledelingen ved regenereringen de samme som virker i kræfteprocessen.

Kilde: Ole Vang

Ole Vang, der er lektor på Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet og forsker i kræftforebyggelse, finder IARC’s resultater plausible.

»Det er ikke overraskende, at de meget varme drikke bliver et problem, da høje temperaturer slår vævet ihjel. Når noget af vævet bliver ødelagt, vil der altid være potentiale for, at det kan gå galt, når det skal regenereres. Det er det samme vi ser, når vi får beskadiget huden ved solskoldning, og den skal regenerere. Så det giver god mening, at indtagelse af meget varme drikke kan øge risikoen for kræft,« siger han.