Vaccine mod kokain kan være på vej
En vaccine, der fjerner effekten af kokain hos mus, kan måske være anvendelig i behandlingen af afhængighed hos mennesker, hævder amerikanske forskere.

Vaccine mod kokainafhængighed har vist lovende resultater i forsøg med mus. (Foto: Colourbox)

Amerikanske forskere har ved hjælp af forsøg på mus udviklet en vaccine imod kokain. Det skriver livescience.com.

Vaccinen kombinerer et element fra almindelig forkølelse med et molekyle, der ligner kokain. Vaccinen virker ved at vende kroppens immunforsvar imod kokainen. Det forhindrer stoffet i at nå hjernen.

Adenovirus

»Vores meget dramatiske data viser, at vi kan beskytte mus imod effekten af kokain, og vi tror, at denne metode kan være meget lovende i kampen mod afhængighed hos mennesker, « siger Ronald Crystal, professor i genetisk medicin ved Weill Cornell Medical College. Undersøgelsen er offentliggjort i tidsskriftet Molecular Therapy.

Forskerne udviklede vaccinen ved at skille adenovirus ad.

Det er en virustype, der forårsager visse typer af almindelig forkølelse. De sygdomsfremkaldende dele blev frasorteret til fordel for de dele, der advarede immunforsvaret om sygdommens tilstedeværelse.

Derefter blev adenovirusdelene forbundet til et kokainlignende molekyle. Ifølge Crystal brugte man ikke rigtig kokain, fordi den anvendte efterligning var mere stabil og fremkaldte bedre immunitet.

'Træner' immunforsvaret

Når laboratoriemus fik indsprøjtninger med vaccinen, afstedkom det en stærk reaktion i immunforsvaret i form af antikokain-antistoffer eller små immune proteiner, der angriber indtrængende fjender.

Normalt forårsager kokain ikke nogen reaktion fra immunforsvaret, men med tilførslen af forkølelsesvirusdelene blev immunforsvaret 'trænet' til at gå efter stoffet. Når forskerne isolerede antistofferne i laboratoriet, opdagede de, hvordan de neutraliserede kokainen.

Da forskerne herefter gav de vaccinerede mus kokain, blev dyrene ikke 'høje'. En effekt der viste sig at vare i mindst 13 uger.

»Man har udført andre forsøg på at skabe immunitet imod kokain, men dette det første, der sandsynligvis ikke vil kræve mange dyre infusioner, og det kan hurtigt føre til forsøg på mennesker,« siger Crystal.

»I øjeblikket er der ikke nogen FDA-godkendte (godkendt af den amerikanske fødevare- og lægemiddelstyrelse) vacciner imod nogen narkotikaafhængighed«

Det vil kræve omfattende forsøg med mennesker, før vaccinen kan betragtes som sikker og effektiv og dermed blive godkendt.