Træk vejret, og skru ned for alarmknappen: Sådan kan mindfulness behandle stress
I denne uges 'Brainstorm' kan du høre om den effektive stressbehandlingsteknik MBSR.

Mindfulness er en rigtig god måde at tackle langvarig stress på, fortæller forskerne. (Foto: Shutterstock)

Mindfulness er en rigtig god måde at tackle langvarig stress på, fortæller forskerne. (Foto: Shutterstock)

Du har svært ved at holde tankerne samlet, og du har glemt, hvad du skulle i morgen. Du er stresset.

Luk øjnene, træk vejret ned i maven, spænd af i kroppen og tæl til 10, så skal det hele nok blive bedre. Eller hvad?

Mindfulness bliver ofte præsenteret som en løsning på langvarig stress. Men virker det nu også?

Det undersøger Jais Baggestrøm Koch og Asbjørn Mølgaard Sørensen i denne uges ‘Brainstorm’, som er det fjerde og sidste afsnit i en miniserie om stress. 

LÆS OGSÅ: Kan stress slå ihjel?

Om Brainstorm

’Brainstorm' er Videnskab.dk’s ugentlige podcast om hjernen - udkommer på mandage i hele 2019.

Brainstorm er sponseret af Lundbeckfonden, som er den største bidragsyder til dansk, offentligt udført hjerneforskning.

Videnskab.dk og Lundbeckfonden deler en ambition om at udbrede viden til alle om hjernen og hjerneforskningen. Brainstorm kan produceres takket være sponsoratet fra Lundbeckfonden. Videnskab.dk har fuld redaktionel frihed i forhold til indholdet.

Mindfulness skruer ned for alarmknappen

MBSR eller mindfulness-baseret stressreduktion bliver blandt andet brugt som en del af behandlingen ved Stressreduktionsklinikken på Bispebjerg Hospital i København.

MBSR er en teknik, der er udviklet af forskere, og meget tyder på, at det er en rigtig god måde at håndtere stress på, fortæller Karen Johanne Pallesen, lektor ved Dansk Center for Mindfulness, der er et selvstændigt center under Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet, i podcasten:

»Når vi sætter os ned og trækker vejret roligt, kan man sige, at vi fortæller hjernen, at der er fred og ro og ingen fare på færde. Så der skrues ned for alarmknappen, som jeg kalder amygdala, og hypothalamus skruer så ned for stressresponsen,« siger hun.

MBSR består blandt andet af yogaøvelser og meditation samt undervisning i de biologiske elementer af stress, så man lærer at genkende kroppens stress-signaler. 

Du kan høre meget mere om, hvad MBSR er for noget, og hvordan det virker i podcasten. Der er også et par eksempler på mindfulness, så det er bare at klikke i på afspilleren i toppen og - wuuush! - stresse helt af. 

Du kan finde resten af episoderne af 'Brainstorms' stress-serie her:

LÆS OGSÅ: Åndedrætsøvelser kan afhjælpe stress

LÆS OGSÅ: Stress giver dårlig sædkvalitet

Sådan abonnerer du på Brainstorm

Du søger efter Brainstorm i din podcast-app og trykker abonner - så får du automatisk de nyeste episoder helt gratis.

Hvis du ikke finder Brainstorm i din app, kan du tilføje den manuelt ved hjælp af det nedenstående RSS-feed, og hvis det ikke er muligt, kan du skrive til redaktion@videnskab.dk, og så får vi lagt Brainstorm op på din foretrukne podcast-platform.

Hjernetema på Videnskab.dk

'Brainstorm' er en del af et større hjerne-tema på Videnskab.dk.

Vi sætter indersiden af hovedet under lup, hvilket også vil resultere i flere artikler om hjernen.

Læs alle vores artikler om hjernen her.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.



Det sker