Mager fisk er måske bedre end fed for overvægtige mænd
Mager fisk er godt for både kolesteroltal og blodtryk blandt nordmænd, som i 13 år blev fulgt af forskere. Men en professor fra Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet (NTNU) er skeptisk.
Torsk laks ørred fed fisk ernæring mad overvægt bugfedme metabolisk syndrom symptomer fedtprofil kønsforskel kostråd mager fisk omega 3-fedtsyrer kolesterol hjerte- og karsygdomme triglyceridniveau blodtryk diabetes 2 risiko

Mager fisk som torsk står ufortjent i skyggen af fede fisk. Mager fisk har muligvis en større positiv effekt på helbredet, og det gælder særligt for overvægtige mænd, viser et nyt studie. (Foto: Shutterstock)

Kostrådene anbefaler, at vi spiser mere fisk og særligt fed fisk på grund af de gavnlige omega 3-fedtsyrer. 

Historien kort
  • Nyt norsk studie har fundet, at mager fisk kan afhjælpe symptomerne på metabolisk syndrom.
  • Studiet fandt, at mager fisk havde forskellig effekt på mænd og kvinder.
  • Norsk professor stiller sig skeptisk over for studiet og resultaterne. 

Derfor står mager fisk som torsk og sej lidt i skyggen af deres lyserøde fætre ørred og laks.

Men det er der ingen grund til, ifølge et nyt norsk studie, der for nylig blev publiceret i tidsskriftet Nutrients.

Studiet viser nemlig, at mager fisk kan være lige så godt for helbredet som laks; især hvis man er en mand og har lidt for meget mave.

Torsk er godt mod farligt kolesterol

Forskerne ville afsløre, om fisk i kosten kan reducere nogle af de forskellige tegn på metabolisk syndrom. Metabolisk syndrom er ikke en sygdom, men en række symptomer der kan øge risikoen for diabetes og hjerte- og karsygdomme.

Symptomerne er blandt andet bugfedme, forhøjet blodtryk og højt blodsukker. 

Også en uheldig fedtprofil i blodet med et for højt triglyceridniveau (se faktaboks, red.) og et lavt niveau af det gode HDL-kolesterol i blodet kan betyde, at man har metabolisk syndrom.

Studiets forsøgsdeltagere blev undersøgt og udspurgt om deres kostvaner to gange med 13 års mellemrum.

Resultaterne viser, at mange af symptomerne blev reduceret i perioden blandt de forsøgsdeltagere, der spiste mager fisk som torsk mere end én gang om ugen. Det gjaldt for begge køn.

Lavere blodtryk og mindre livvidde hos mænd

I tillæg fandt forskerne, at både blodtryk og livvidde blev mindsket, men det gjaldt udelukkede blandt mændene. 

Livvidden svandt ganske vist kun 1 cm, men ikke det gjorde den ikke blandt de mænd, som spiste fed fisk.

»Resultaterne viser, at indtag af mager fisk har en gunstig effekt på flere af det metaboliske syndroms komponenter, men det fandt vi ikke ved indtag af fed fisk,« udtaler Christine Tørris, der er førstelektor ved Høgskolen i Akerhus og ph.d.-stipendiat ved Universitetet i Oslos medicinske fakultet til forskning.no, videnskab.dk’s norske søstersite.

Forskellig effekt på mænd og kvinder

Men fed fisk resulterede også i et højere niveau af det gode HDL-kolesterol blandt mændene.

Torsk laks ørred fed fisk ernæring mad overvægt bugfedme metabolisk syndrom symptomer fedtprofil kønsforskel kostråd mager fisk omega 3-fedtsyrer kolesterol hjerte- og karsygdomme triglyceridniveau blodtryk diabetes 2 risiko

»Ved blindede forsøg har man fundet, at fed fisk har en målbar, gunstig effekt. Men fordi mager fisk indeholder meget lidt omega-3. er jeg faktisk skeptisk over for, om mager fisk i sig selv har en helbredseffekt udover, at man spiser mindre kød,« udtaler Geir Bjørkøy, der er professor ved NTNU. (Foto: Shutterstock)

Hvorfor er der en kønsforskel i den effekt, mager fisk har på blodtryk og livvidde?

»Det kan der være forskellige årsager til, men vi ved, at kvinder og mænd har forskellig fedtprofil og forskellige hormoner. Kvinder kan blive gravide og amme. Det betyder måske, at den mad, vi spiser, kan have forskellig effekt på mænd og kvinder,« forklarer Christine Tørris.

Fisk er en sund og god proteinkilde

»Studiet er næppe et stort, internationalt gennembrud med konklusionen om, at mager fisk er sundere end fed fisk,« kommenterer Geir Bjørkøy, der er professor ved NTNU.

»Der findes allerede flere tusind studier, som indikerer, at personer, der spiser fisk, også har et bedre helbred.«

Geir Bjørkøy stiller sig generelt skeptisk over for epidemiske studier, hvor forsøgsdeltagerne bliver spurgt om, hvad de har spist og efterfølgende bliver ‘kropsvisiteret’.

»De epidemiske studier afslører ikke nødvendigvis en årsagssammenhæng, som beviser, at enkelte komponenter i kosten har en gunstig effekt på helbredet. De kan lige så godt afsløre en sammenhæng mellem et lavere indtag af ugunstige komponenter og et bedre helbred,« påpeger han.

Selvom studierne viser en reduceret risiko for sygdom blandt forsøgsdeltagerne, som spiser fisk, kan det lige så godt skyldes, at disse personer spiser mindre mad, der er mere skadelig for helbredet, som eksempelvis mættet fedt i kød,« forklarer Geir Bjørkøy.

Mere tiltro til kliniske blindede forsøg

»Mange af studierne skelner heller ikke mellem, om forsøgsdeltagerne har spist mager eller fed fisk. Men hvis man nu spiser fiskepinde, er det ikke nødvendigvis meget sundere end eksempelvis kød, fordi fiskepinde ofte tilberedes i usundt fedt,« pointerer Geir Bjørkøy.

Torsk laks ørred fed fisk ernæring mad overvægt bugfedme metabolisk syndrom symptomer fedtprofil kønsforskel kostråd mager fisk omega 3-fedtsyrer kolesterol hjerte- og karsygdomme triglyceridniveau blodtryk diabetes 2 risiko

Ifølge Christine Tørris, ph.d.-stipendiat ved Universitetet i Oslos medicinske fakultet, indeholder mager fisk som eksempelvis torsk en hel del af aminosyren taurin, som menes at have en gunstig virkning på både overvægt, lipidprofil og blodtryk. (Foto: Shutterstock)

Geir Bjørkøy forsker selv i omega-3-fedtsyrernes gunstige effekt på kroppens autoimmune betændelsesreaktioner.

I forsøget på at finde en årsagssammenhæng har han større tiltro til kliniske blindede forsøg, hvor vurderingen af effekten og bivirkningerne foregår uden kendskab til behandlingen.

»Ved blindede forsøg har man fundet, at fed fisk har en målbar, gunstig effekt. Men fordi mager fisk indeholder meget lidt omega-3, er jeg faktisk skeptisk over for, om mager fisk i sig selv har en helbredseffekt, udover at man spiser mindre kød,« udtaler professoren.

Giver mæthedsfornemmelse

Flere mekanismer kan forklare, hvordan mager fisk reducerer blodtrykker og sænker det farlige kolesterol i blodet, mener Christine Tørris.

Mager fisk er ligesom fed fisk en god proteinkilde og påvirker derfor følelsen af mæthed og energibalancen, hvilket kan medvirke til at reducere overvægt.

»Derudover indeholder proteiner fra mager fisk en hel del af aminosyren taurin, som menes at have en gunstig virkning på både overvægt, lipidprofil og blodtryk,« fortæller Christine Tørris.

Mager fisk indeholder også meget jod, hvilket spiller en vigtig rolle for stofskiftet og for måden, som kroppen bruger energi samt omega-3-fedtsyrer; dog ikke så meget som fede fisk som laks, ørred, sild og makrel.

Bør vi så skifte laksen ud med mager fisk som eksempelvis torsk?

»Først og fremmest vil jeg anbefale, at man spiser fisk 2-3 gange om ugen, som jo også bliver anbefalet af Sundhedsstyrelsen. Selvom det er for tidligt at formulere kostråd ud fra dette enkeltstudie, indikerer en række studier, at mager fisk er sundere, end vi hidtil har troet, så det er næppe skadeligt, hvis halvdelen af det anbefalede indtag kommer fra mager fisk,« forklarer Christine Tørris.

Tjek, om du har metabolisk syndrom:

Metabolisk syndrom betyder, at man har en samling risikofaktorer for hjerte-karsygdomme og type 2-diabetes.

  • Metabolisk syndrom er forstyrrelser i kroppens normale drift og omsætning af næringsstoffer
  • Man taler om en 'livsstilssygdom', som hænger sammen med overvægt, højt blodtryk, forhøjet niveau af kolesterol  i blodet og nedsat følsomhed for insulin
  • I starten mærker man ikke noget, men når følgevirkningerne af forstyrrelserne begynder at opstå, vil det typisk kunne give diabetes og symptomer på åreforkalkning i form af hjertekramper og slagtilfælde
  • Metabolisk syndrom behandles først og fremmest ved, at man ændrer livsstil. Man kan også behandle med medicin, der mindsker den videre udvikling af følgesygdomme til metabolisk syndrom

Hvad er metabolisk syndrom?

Metabolisk syndrom er ingen sygdom i sig selv. Det er en samling af uheldige forstyrrelser i kroppens omsætning af næringsstoffer (metabolisme). Forstyrrelserne gør, at

  • Du får for højt blodtryk
  • Din følsomhed for kroppens egen insulinproduktion falder
  • Dit kolesteroltal vil være forhøjet

Hvad er symptomerne på metabolisk syndrom?

At have metabolisk syndrom betyder, at du har flere samtidige forstyrrelser i metabolismen – det vil sige kroppens samlede omsætning af næringsstoffer og hormoner. Den grundlæggende fejl er, at du har nedsat glukosetolerance, diabetes eller øget insulinresistens .

Insulin er det hormon, der regulerer blodsukkeret i kroppen. Ved denne tilstand virker insulinet ikke, som det skal, hvilket betyder, at blodsukkeret kan blive for højt. Foruden det svækkede insulin ses yderligere to eller flere af følgende tilstande:

  • Overvægt, især omkring midjen/taljen. Overvægt defineres som BMI over 25 og/eller taljemål over 94 cm hos mænd og over 80 cm hos kvinder
  • Højt blodtryk – almindelige grænseværdier er 140/90 mm. Værdier over dette betegnes som forhøjet blodtryk (hypertension)
  • For høje fedt- og kolesterolværdier.
  • Forhøjet faste-blodsukker (over 6,0 mmol/l)

Jo flere af disse tilstande du har, desto større er risikoen for skade på din sundhed.

©forskning.no. Oversat af Stephanie Lammers-Clark