To uger i bjergene ændrer dit blod i flere måneder
Kilde:
14 oktober 2016

Når højdemeterne siger flere kilometer, kan det mærkes i lungerne. Men også i blodet.

Befinder man sig i tynd bjergluft i to uger, sker der ændringer i de røde blodceller, som husker den lave iltmætning i måneder efter. Det skriver Sciencemag.org.

Det er forskere fra University of Oregon, der er kommet frem til resultatet, efter de begav sig op på toppen af Bolivias Mount Chacaltaya i 5.421 meters højde. Efter den første dag på toppen følte de fleste sig bedre tilpas og efter to uger var der ingen problemer med at befinde sig i den tynde luft.

Efter turen oppe på bjerget skulle de bestige et andet bjerg på 3,2 kilometer, og det var ifølge forskerne pludselig meget nemmere.

Forskerne undersøgte da de oxygen-bærende proteiner, også kendt som hæmoglobin, i de røde blodceller, og her fandt de en del ændringer, der påvirkede hæmoglobins evne til at holde fast i oxygenet.

»Det her giver et helt nyt indblik i, hvordan mennesker tilpasser sig højder,« siger Peter Ratcliffe, der forsker i, hvordan celler reagerer på lavt oxygen-niveau ved University of Oxford og ikke er en del af det nye studie, til Sciencemag.org.

Forskerne bag det nye studie mener, at resultaterne blandt andet kan lede til en bedre forberedelse af astronauter. Hvis forskerne kan finde ud af, hvordan dyr som bjørne, flagermus og mus overlever det lave niveau af oxygen under dvale, kan det lægge grundlaget for menneskers rejse til Mars.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Journal of Proteome Research.

aml