Styrer du selv, hvem du forelsker dig i?
Mysteriet om, hvem vi vælger som vores udkårne, er endnu ikke løst.

Når forelskelsen sætter ind, ryger den sunde fornuft nogle gange på røven, og her kan det indimellem virke mere eller mindre tilfældigt, hvem vores kærlighedsradar udser sig.

I dette afsnit af Talk, som er en serie på Videnskab.dk’s YouTube-kanal Tjek, føler Ida sig helt irrationelt draget af nikotinduftende mænd, selvom hun hader cigaretter, og Nada falder konsekvent for mænd med krøller.

Men hvad er egentlig grunden til, at vi forelsker os i lige netop dem, vi gør?

Det bliver du klogere på i videoen, hvor videnskaben møder personlige erfaringer, og i denne omgang skal det handle om kærlighed.

Sundhed på YouTube

Tjek er Videnskab.dk's YouTube-kanal om sundhed og videnskab.

Kanalen er en del af et større projekt, YouKnowHow, som er støttet af Nordea-fonden.

Kan vi 'dufte' et godt match?

Indenfor evolutionspsykologien mener forskerne, at vi oftest forelsker os i personer, som komplimenterer vores egne gener godt og på den måde giver nogle sunde børn.

Dette skulle være noget, man underbevidst afgør ved at registrere nogle stoffer hos andre mennesker, der kaldes feromoner.

Gennem feromonerne udskiller kroppen genetisk information, som registreres af andre, der så at sige ‘dufter’ sig frem til et godt match.

Hvad mener videoens kærestepar om det?

»Altså, din parfume er rigtig god, men jeg ved ikke helt med de der naturlige dufte – det er du ikke så god til,« driller Asta sin kæreste, Mikkel, der dog selv mener, at hans dufte er »skidegode.«