Studie: Mennesker med neandertal-DNA har hovedform, der er mindre rund
Kilde:
14 december 2018

Lad det være sagt med det samme. Hvis du har neandertaler-DNA i dig, så er det ikke noget, man vil tænke over.

Til gengæld er det sandsynligt, at dit hoved og kranie er mindre rundt end hos andre mennesker, skriver Cell Press i en pressemeddelelse.

Opdagelsen af forskellene i kraniets form er vigtig for vores viden om den moderne hjernes evolutionen - også i forhold til dens funktion.

Nulevende europæere kan være bærere af DNA fra neandertalerne, fordi en fjern forfader eller -moder har fået børn med en neandertaler. Forskellige mennesker bærer forskellige fragmenter, som er spredt i deres arvemasse.

Det kan du læse meget mere om i artiklerne Neandertal-gener gennemsyrer os - undtagen i hjernen og testiklerne og Derfor har vi næsten intet neandertal-DNA tilbage i os.

Forskerne, der er tilknyttet Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology i Tyskland, har analyseret data fra 4.500 moderne mennesker. De har:

• målt og analyseret kranieformen ved hjælp af MRI-skanning
  • identificeret spor af neandertal-DNA
  • målt forskelle i kranieformen hos henholdvis det moderne mennesker og i fossiler af neandertalkraniet ved hjælp af tomografi (snitbilleder)

Kontrasten mellem disse er blevet brugt til at vurdere de 4.500 kranier i studiet.

Forskerne kunne se hos nulevende bærere af neandertal-DNA-fragmenter, at dette blev udtrykt i kromosom 1 og 18, og at det påvirker kranieformen, der bliver mindre rund.

De fandt også en sammenhæng med to gener, der i forvejen forbindes med hjerneudviklingen, nemlig UBR4 og PHLPP1.

Disse to påvirker en del af hjernestrukturen kaldet putamen samt lillehjernen. Begge er vigtige for motorikken.

Forskernes næste skridt bliver at gennemføre undersøgelsen med mange flere mennesker - helst flere tusinder - i forsøget på at kortlægge, hvilke gener der ellers kan tænkes at påvirke de biologiske karakteristika.

Studiet er publiceret i Current Biology.