P-pille, som kun skal tages én gang om måneden, er testet på grise med succes
piller_graviditet_p-piller_medicin_uønsket_

I stedet for at skulle tage en p-pille dagligt, har forskere udviklet en pille, som kun skal indtages én gang om måneden. Pillen er dog stadig kun testet på grise. (Foto: Shutterstock)

05 december 2019

Glemmer du at tage din p-pille i ny og næ, eller kender du nogen, som gør? Så er der måske godt nyt på vej.

For en gruppe forskere fra Massachusetts Institute of Technology har udviklet en slags p-pille, som kun skal indtages én gang om måneden.

Den lille pille, som indtil videre kun er blevet testet på grise, opløses langsomt i maven og transformeres til en seksarmet, stjerneformet struktur, som sætter sig i maven i tre uger.

Her udskilles syntetiske hormoner, der forhindrer graviditet.

Herefter kommer der ifølge forskerne en hormonfri uge med en blødning, hvilket fungerer som en påmindelse om den næste pille.

LÆS OGSÅ: Reproduktionsforsker: Derfor skal vi have p-piller til mænd

Studiet om den månedlige p-pille er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science Translational Medicine, og her kan man blandt andet læse om formålet med pillen.

Ifølge forskerne bag er det nemlig at undgå, at kvinder glemmer en daglig p-pille og derved risikerer at opnå uønsket graviditet.

Forskerne skriver i studiet, at en tidligere spørgeskemaundersøgelse har fundet, at mellem 40-50 procent kvinder misser mindst en p-pille i løbet af 3 måneder med daglige piller.