Stress: Forsøgspersoner fik det bedre efter ugentlige gåture med 'barnlig' forundring
Forsøgspersoner følte mindre stress og gav udtryk for flere positive følelser efter ugentlige gåture med særlig fokus på de små, forunderlige detaljer på deres vej.
Psykisk trivsel sundhed helbred forundringstur gåtur ‘awe walk’

Deltagerne fik instrukser om at vælge en ny rute hver uge og om at lægge mærke til alt det, de så omkring sig, som om de var et barn. (Foto: Shutterstock)

Deltagerne fik instrukser om at vælge en ny rute hver uge og om at lægge mærke til alt det, de så omkring sig, som om de var et barn. (Foto: Shutterstock)

Følelsen af at være en del af noget større kan vi opleve ved at stå på toppen af et bjerg eller se en smuk solnedgang. Forundring og følelsen af storslåethed er godt for vores psykiske trivsel, har forskning tidligere vist.

Men nu indikerer et amerikansk studie, at vi slet ikke behøver at tage i skoven eller kæmpe os vej op på toppen af et bjerg for at opleve denne følelse og høste de positive emotionelle effekter.

Der skulle nemlig ikke mere til end en ugentlig gåtur på 15 minutter, hvor deltagerne hver gang valgte en ny rute, og hvor de lagde mærke til detaljerne omkring sig.

»Det var kun en lille øvelse, som kun sker én enkelt gang om ugen. Alligevel slår det til. Det er overraskende, at der skal så lidt til,« siger Helga Synnevåg Løvoll.

Hun er lektor ved Høgskolen i Volda og har forsket i effekten af ​​naturoplevelser og følelsen af at være en del af noget større end sig selv. 

Forskning søger løsninger

Mere og mere forskning går ud på at udvikle og teste tiltag, som skal løse samfundets problemer. Interventionsforskning kaldes det.

Videnskab.dk sætter fokus på interventionsforskning. Følg med i temaet her.

Støtte fra TrygFonden har muliggjort temaet. TrygFonden har dog ikke indflydelse på, hvilken forskning vi skriver om, og hvordan artiklerne skrives. 

Læs mere om aftalen her.

Kontrolgruppen gik tur som sædvanlig

Helga Synnevåg Løvoll mener, at de amerikanske forskere har produceret et godt forsøg.

De 52 deltagere blev inddelt i 2 grupper.

  • Begge grupper fik besked på at gå en 15 minutters tur én gang om ugen.
  • En gruppe fik desuden instrukser om at vælge en ny rute hver uge og om at lægge mærke til alt det, de så omkring sig, som om de var et barn.

Forskerne kalder det for 'awe walks', hvilket kan oversættes til 'forundringsture'.

'Ærefrygt' er en mere direkte oversættelse, men på dansk har dette ord en lidt negativ konnotation, hvilket det ikke har på engelsk, ifølge Helga Synnevåg Løvoll.

Verden udenfor hovedet

Én af forskerne bag studiet, Virginia Sturm, forklarer tanken bag eksperimentet til The New York Times.

»Følelsen af 'awe' handler om at fokusere på verden udenfor dit hoved,« siger Virginia Sturm, som er lektor ved University of California San Francisco.

Kontrolgruppen fik ikke særlige instrukser om, hvordan de skulle gennemføre gåturen.

Eksperimentet varede i otte uger, og begge grupper udfyldte spørgeskemaer før, efter og undervejs.

Mindre hverdagsstress og flere positive følelser

Det lille eksperiment gav flere interessante resultater.

Deltagerne, som gik 'forundringsture', følte sig oftere som en del af noget større, end deltagerne som gik almindelige ture. Og denne følelse voksede, jo længere de gjorde det.

Evnen til at blive forundret over verden omkring sig lader altså til at kunne blive trænet op, kommenterer Helga Synnevåg Løvoll.

Forundringsgruppen havde også flere positive følelser, som eksempelvis glæde, når de gik en tur.

Og de fik det gradvis lidt bedre, desto længere de blev ved med at gå tur, sammenlignet med kontrolgruppen. 

De følte mindre hverdagsstress og flere positive følelser overfor andre mennesker.

Bare ét enkelt studie

Forskning har vist, at nordmænd oplevede en to- til tredobling af angst- og depressionssymptomer efter nedlukningen af samfundet i marts.

Så måske er dette et tip, vi kan gøre brug af her i løbet af pandemien?

»Der er tale om et kvarter, hvor vi fokuserer på naturen. Uden restriktioner er det let at tænke på både det ene og det andet i stedet for at lægge mærke til detaljerne omkring os. Vi skal arbejde på at være til stede i øjeblikket, åbne alle sanser og tage hovedtelefonerne af, når vi er ude og gå,« siger Helga Synnevåg Løvoll.

Men det er stadig kun ét enkelt studie, påpeger, hun, og deltagerne var raske, ældre personer på mellem 60 og 90 år.

Vi kan ikke sige noget om, hvorvidt andre aldersgrupper, syge personer eller indbyggere i andre lande vil opleve den samme effekt. Studiet fortæller heller ikke noget om langtidseffekterne af gåturene.

Smilte mere, når de tog selfies

Et lidt pudsigt resultat handler om selfies.

Eksperimentets 52 deltagere blev bedt om at tage et billede af sig selv, hver gang de gik en tur.

Efterfølgende analyserede forskerne, hvor meget deltagerne smilede, og hvor stor en del af billedet, de fyldte op med sig selv.

Deltagerne, som gik forundringsture, smilte bredere, desto længere hen i forløbet de kom.

Samtidig fyldte deres eget ansigt og krop gradvis mindre i billedet. De lod altså verden omkring sig overtage en større del af billedet.

Naturoplevelser i byen

Det amerikanske eksperiment tyder også på, at byboere kan få store naturoplevelser.

Helga Synnevåg Løvoll synes, det er en vigtig pointe. Hun mener, at der meget flot natur også i en by, som et smukt gammelt træ, et farverigt efterårsblad eller fugle og andre små dyr.

Det handler om at træne evnen til at tage imod æstetiske oplevelser, ifølge forskeren.

»Naturen er en konstant kilde til æstetiske oplevelser,« siger Helga Synnevåg Løvoll.

Men hun fremhæver også kunst og musik som vigtige kilder til sådanne oplevelser.

Vi har brug for yderligere forskning, som sammenligner effekten af forskellige kilder til æstetiske oplevelser på vores psykiske sundhed, mener hun.

»Psykisk sundhed undervurderet i folkesundhedsarbejdet«

At være opmærksom på verden omkring sig er allerede ét af helsenorge.no's fem officielle råd for psykisk trivsel.

Men disse råd er ikke lige så velkendte som for eksempel at spise fem portioner frugt eller grønt om dagen eller at dyrke regelmæssig motion, mener Helga Synnevåg Løvoll.

»Folkesundhedsarbejdet undervurderer psykisk trivsel voldsomt, så den hurtigt kommer i skyggen, når vi snakker om trivsel,« siger hun.

Hun har også talt for, at det kan være lige så godt for vores helbred at sidde stille i skoven som at dyrke mere anstrengende motion.

©Forskning.no. Oversat af Stephanie Lammers-Clark. Læs den oprindelige artikel her

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om det anderledes Danmarkskort og flere tal om arealet her.