Stort studie peger på, hvornår det er sundest for hjertet at gå i seng
søvn ur

Forskere har undersøgt 103.712 personers søvnmønstre over en seks år lang periode og har fundet en sammenhæng mellem deres sengetider og hjerters helbred (Foto: Shutterstock)

Forskere har undersøgt 103.712 personers søvnmønstre over en seks år lang periode og har fundet en sammenhæng mellem deres sengetider og hjerters helbred (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
10 november 2021

Søvn er vigtig for ens hjertes helbred, men ny forskning, der blev publiceret i tidsskriftet European Heart Journal - Digital Health indikerer, at det ikke kun handler om mængden af søvn - også det tidspunkt, hvor du lægger dig til at sove, har betydning. 

Forskerne bag studiet forsøgte at finde det optimale tidspunkt til at falde i søvn, hvis man vil passe ekstra godt på ens hjerte, og undersøgelsen peger således på, at der er et lille vindue mellem klokken 22:00 og 23:00, som skulle være koblet til den laveste risiko for hjerteproblemer.

Det skriver Science Alert.

Selvom forskerne ikke har fundet direkte kausalitet mellem timing af søvn og hjerteproblemer, mener de stadig, at studiet giver belæg for, at både sene og tidlige sengetider er med til at forstyrre vores indre ur, og at det har konsekvenser for vores hjerte.

For at undersøge det gav forskerne 103.712 personer armbåndsure - såkaldte accelerometre - som blandt andet kunne registrere deres søvnmønstre, og overvågede efterfølgende, hvornår samtlige deltagere faldt i søvn og vågnede op i en periode på knap seks år.

Blandt de mange deltagere fik 3.172 hjerteproblemer, og da forskerne analyserede dataene, kunne de konkludere, at der var en sammenhæng mellem deltagernes helbred og deres søvnmønstre. 

Deltagere, der ofte gik i seng efter midnat eller før klokken 22:00, havde 25 procent større risiko for at få hjerteproblemer sammenlignet med dem, der gik i seng mellem klokken 22:00 og 23:00. 

De, der oftest faldt i søvn mellem klokken 23:00 og midnat, havde til sammenligning en risiko for at få hjerteproblemer, der var 12 procent større.

Forskerne tog i undersøgelsen højde for en række faktorer, herunder alder, køn, søvnlængde, rygning, vægt, diabetes, blodtryk, kolesteroltal, socioøkonomiske status, og om deltagerne var typer, der stod tidligt eller sent op.

Det bliver dog understreget, at undersøgelsen ikke er et bevis på, at timing af søvn i sig selv er med til at give folk hjerteproblemer. 

Det kan ifølge forskerne også skyldes mange andre ting. For eksempel at folk, der ofte går i seng efter midnat, måske kan lide at feste med alkohol, eller at de har problemer med at sove, fordi de er stressede, hvilket heller ikke er godt for hjertet.

Resultaterne bliver dog underbygget af tidligere forskning, der også har påvist en sammenhæng mellem hjerteproblemer og forsinkede sengetider.

jso

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.